قاتل مرد یخی کیست؟

جسد اوتسی )Ötzi( معروف به مرد یخی سال 1991 در کوه های آلپ اوتستالر (Ötztaler) در شمال ایتالیا کشف شد. بدن وی طی هزاران سال در میان برف و یخ حفظ شد و مرد یخی را به یکی از قدیمی ترین و بهترین نمونه های مومیایی روی زمین تبدیل کرد.

تحقیقات نشان می دهد، اوتسی 5300 سال قبل بوسیله یک تیر از پشت مورد حمله قرار گرفت و این مسأله دلیل مرگ وی بود. احتمالا برخورد این تیر، باعث پاره شدن شریان اصلی و مرگ وی در عرض چند دقیقه ناشی از خونریزی شدید شد. نوک تیری که منجر به مرگ اوتسی شد، 10 سال بعد توسط دانشمندان در شانه وی کشف شد.

اما طی ماه های اخیر محققان به سرپرستی یک کارآگاه ارشد پلیس، بدنبال رمزگشایی و شناسایی پاسخگویی به این سوال هستند که چه کسی اوتسی را به قتل رساند؟

قاتل اوتسی کیست؟ و چرا او مرد یخی را به قتل رساند؟

آنجلیکا فلکینگر، مدیر موزه باستان شناسی تیرول جنوبی (South Tyrol) که بدن اوتسی در این موزه در معرض نمایش قرار دارد، بدنبال رمزگشایی از اسرار قتل مرد یخی است.

سربازرس الکساندر هورن از اداره پلیس مونیخ و مدیر بخش آنالیز رفتاری در پلیس باواریا، به عنوان مسئول رسیدگی به این پرونده انتخاب شده است.

سربازرس هورن با اشاره به این پرونده عجیب عنوان کرد: «قدیمی ترین پرونده ای که روی آن کار کرده بودم، مربوط به حدود 20 یا 30 سال قبل بود، اما اکنون مشغول کار بر روی پرونده ای مربوط به 5300 سال قبل هستم. فکر می کردم که بدن در شرایط خوبی نباشد، اما نتایج تحقیقاتم نشان داد که بدن اوتسی در شرایط مطلوبی است و حتی شرایط آن از بدن برخی اجساد که روی آن کار کرده بودم، بهتر است.»

قاتل در کمین قربانی

یکی از مراحل تحقیق، بررسی صحنه جرم بر فراز کوه آلپ بود. به نظر می رسد که قاتل، مرد یخی را غافل گیر کرده و از فاصله بسیار نزدیک در حدود 30 متر، تیری را به سمت او پرتاب کرده باشد.

سربازرس هورن افزود: «به نظر می رسد که اوتسی پیش از آنکه مورد حمله قرار گیرد، درحال استراحت بوده است؛ چراکه تیر و کمان وی آماده استفاده نبودند. مرد یخی ناهار سنگین یا یک وعده غذایی خورده بود و بنابراین به نظر نمی رسد که درحال فرار از چیزی بوده است.»

یکی دیگر از نشانه های مهمی که محققان موفق به شناسایی آن شدند، زخمی بر روی دست راست اوتسی بود که احتمالا یک یا دو روز قبل از قتل وی در یک درگیری ایجاد شده بود.

سر بازرس می گوید: «این زخم چیزی است که ما به آن زخم دفاع فعال کلاسیک می گوییم؛ به این صورت که کسی شما را با چاقو مورد تهدید قرار می دهد و شما با دست سعی می کنید که حمله را دفع کنید.»

آثار دیگری از جراحت در بدن اوتسی دیده نمی شود و سربازرس معتقد است که او در مبارزه اولیه پیروز شده است.

( تصویر بازسازی شده مرد یخی / اوتسی – تصویر: AFP)

سربازرس می گوید: «معتقدیم که احتمالا کشته شدن در نزدیکی یخچال های طبیعی آلپ، ادامه مبارزه دو روز قبل بوده است. از آنجا که قاتل اوتسی در مبارزه تن به تن موفق نبود، با پنهان شدن در نقطه ای از کوهستان (و از فاصله 30 متری) وی را هدف قرار داد.»

اما قاتل که بود و چه انگیزه ای از این جنایت داشت؟

به گفته سربازرس هورن، قاتل اقدام به دزدیدن اشیاء قیمتی اوتسی از جمله تبر تیغه مسی نکرده بود، بنابراین قتل برای سرقت منتفی است و احتمالا انگیزه قاتل، یک موضوع احساسی شخصی بوده است.

مدیر موزه باستان شناسی از پیشرفت های چشمگیر در رمزگشایی از پرونده قتل اوتسی ابراز رضایت می کند؛ اما سربازرس همچنان از نتایج بدست آمده ناراضی است و می گوید: «اگر انگیزه نفرت، حسادت، انتقام باشد، قادر نخواهیم بود این مسأله را مشخص کنیم؛ فکر نمی کنم که هیچگاه قادر به رمزگشایی از علت وقوع این قتل باشیم.»

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: BBC

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا