جایزه‌ای برای حافظان طبیعت

دکتر جهانگیری معاوم اول ریییس جمهوری ایران در ادامه افزود:«ضرورت پایبندی به اقتضائات توسعه پایدار نیز جزو موضوعاتی است که مورد توجه قرار گرفته است.امروز همه به خوبی می دانند که اگر به مسائل زیست محیطی توجه نشود و بحران های محیط زیست مهار نگردد، با مشکلات پیچیده ای روبرو خواهیم شد که حل آنها کاری بسیار دشوار خواهد بود».

معاون اول رییس جمهور همچنین در ادامه این مراسم گفت که باور دارد حل مسائل اقتصادی و توسعه کشور بدون توجه به مسئله محیط‌زیست ممکن نیست.او در این مراسم از نیاز به اصلاح شناخت و معرفت نسبت به محیط‌زیست و اهمیتش سخن گفت و تاکید کرد که بهتر است ما از همین حالا که در حال برداشتن گام‌های ابتدایی توسعه کشور هستیم با اصلاح نگاهمان محیط‌زیست را در هم در این مسئله در نظر بگیریم. او در توضیح این سخنانش از کره زمین به عنوان منبعی ارزشمند برای همه انسان‌های یاد کرد و افزود:«زمین در معرض تهدید ها و آسیب های متعدد قرار گرفته که این آسیب ها ثمره عدم توجه به مسائل زیست محیطی و توسعه یک جانبه در سالیان اخیر است». او با اظهار تاسف از بی‌اخلاقی‌های انجام شده نسبت به طبیعت هشدار داد که اگر به موضوع محیطزیست دقت نشود کشور و جهان با بحران‌های بزرگ محیط‌زیستی روبرو خواهد شد.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه توافق‌نامه اقلیمی پاریس را نتیجه احساس خطر ملت‌ها و دولت‌ها نسبت به موضوع محیط‌زیست عنوان کرد و گفت باید تا فرصت باقی است برای نجات زمین وخودمان اقدام کنیم.

در ادامه این مراسم، معصومه ابتکار، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست تغییر در اندیشه و فرهنگ را یکی از ضرورت‌های حفاظت محیط‌زیست برشمرد:« بشر برای حفظ بقای خود نیازمند حفظ محیط زیست است. وی با بیان اینکه جایزه ملی محیط زیست حرکتی برای تقدیر از فعالان این حوزه و معرفی اقدامات موثر و مفید در این حوزه است اظهار کرد: الگو سازی به منظور بهبود وضعیت محیط زیست کشور در سطوح عالی تصمیم گیری، فعالان اجتماعی و مدنی و آحاد جامعه از جمله مهمترین اهداف اعطاء این جایزه است».

او ابراز امیدواری کرد که اعطای این جایزه نقش مهمی در ایجاد انگیزه برای حفظ محیط‌زیست کشور داشته باشد. او گفت که در تمام جهان جوایزی از این دست رایج بوده و این کار نقش مهمی در الگوسازی رفتاری و تشویقی دارند و درباره سابقه این جایزه گرفت:« این جایزه از زمان دولت اصلاحات با برگزاری هیات داوری مستقل و دقت بالا به عنوان حرکتی اجتماعی و فرهنگی برای بهبود محیط زیست آغاز شد».

در ادامه مراسم دوازدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست  در پنج بخش از فعالان در عرصه محیط زیست تقدیر شد.

در بخش متخصصان: یوسف حجت، مجید عباسپور و سیمین ناصری از سوی هیات داوران شایسته تقدیر دانسته شدند. در بخش موسسات عمومی و سازمان های دولتی: وزارت آموزش و پرورش رتبه اول، وزارت نفت رتبه دوم و وزارت ورزش و جوانان رتبه سوم را کسب کردند. در بخش خصوصی اماهیات داوران هیچ شرکتی را شایسته کسب رتبه نخست وسوم ندانست و تنها گروه صنعتی عمران گسترکاردار را در رتبه دوم قرار داد.  در بخش سازمان های مردم نهاد، جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست اصفهان رتبه اول، سازمان مردم نهاد کیمیای سبز رتبه دوم و کمیته محیط زیست بنیاد مهر همدان رتبه سوم را کسب کردند. در بخش سایر اشخاص و فعالان  نیز رتبه اول نداشت اما پرهام دیباج رتبه دوم و زهرا کشوری رتبه سوم را کسب کردند.

علی رنجبران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا