پنیر سوئیسی در مریخ

پژوهشگران با بررسی تصاویر گرفته شده از سطح سیاره مریخ با عارضه ای عجیب رو به رو شده اند که تفسیر آن دشوار بوده و نظرات مختلفی درباره دلیل به وجود امدن این عارضه ارائه شده است.

این تصویر توسط مدارگرد و کاوشگر ناسا با عنوان Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) دریافت شده و در آن تعداد زیادی حفره های کم عمق در بین یخ های ساخته شده از دی اکسید کربن، دیده می شود. این تصویر از سوی پژوهشگران باا نام عارضه پنیر سوئیسی معرفی شده است و دلیل آن نیز شباهت بی اندازه ظاهر این محل به این پنیر مشهور است.

در حقیقت در این تصویر یک حفره بزرگ در سطح مریخ دیده می شود که مشخص نیست آیا بر اثر برخورد یک شهاب سنگ یا شی دیگری به وجود آمده است ، ماحصل فعالیت آتشفشانی بوده یا این که به سادگی و بر اثر فرو ریختن بخشی از سطح سیاره ظاهر شده است.

این تصویر توسط مدارگرد و کاوشگر ناسا با عنوان Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) دریافت شده و در آن تعداد زیادی حفره های کم عمق در بین یخ های ساخته شده از دی اکسید کربن، دیده می شود. این تصویر از سوی پژوهشگران با نام عارضه پنیر سوئیسی معرفی شده است و دلیل آن نیز شباهت بی اندازه ظاهر این محل به این پنیر مشهور است.

در بخش بالا و راست این تصویر شاهد وجود حفره ای بزرگ هستیم که پزوهشگران ناسا اعتقاد دارند می تواند نوعی گودال ناشی از برخورد شی خارجی یا دهانه ای فروریخته باشد. تصویر فوق در نیمکره جنوبی مریخ قرار دارد که هم اکنون اواخر تابستان را سپری می کند. این تصویر به طور رسمی روز دوم ژوئن برابر با 12 خرداد توسط ناسا منتشر شده و به سرعت مورد توجه پزوهشگران و ستاره شناسان قرار گرفت.

در توضیحات مرتبط با این تصویر عنوان شده است که در زمان گرفته شدن عکس، خورشید در حال غروب بوده و سایه ها ممتد شده اند که این موضوع به بیننده برای درک توپوگرافی و بررسی عارضه های سطحی کمک می کند.

مدارگرد و کاوشگر ناسا علاوه بر این تصویر، تصاویر متعدد دیگری را نیز با کیفیت و وضوح بسیار زیاد دریافت کرده است. در این عملیات از دوربین آزمایشی علمی دارای کیفیت بالا High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) camera که توسط دانشگاه آریزونا تهیه شده است، استففاده شده است که به طور خاص برای این ماموریت طراحی و ساخته شده است. این کاوشگر در سال 2005 به ماموریت اعزام شده و در سال 2006 به مدار مریخ رسید.