ضرورت بازنگری کیفیت آموزش عالی در دولت آینده

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر فیروز دیندار سرکوشی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه لازم است دولت آینده برنامه ریزی جدی در زمینه حل این مشکلات انجام دهد و افت کیفی آموزش از مهم‌ترین دغدغه‌های اساسی است، افزود: متاسفانه در حال‌ حاضر با افزایش تعداد دانشجو در دانشگاه‌ها وضعیت علمی و آموزشی کشور به حداقل مطلوبیت رسیده و امکانات فعلی آموزش دانشگاه‌ها نظیر عدم تناسب استاد و دانشجو به کیفیت آموزش عالی لطمه وارد کرده است.

وی در ادامه‌ بر لزوم بازنگری در مجوز دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی توسط دولت آینده تاکید کرد و گفت‌: متاسفانه در دوره‌ای این واحدهای دانشگاهی بدون هیچ ساز و کاری راه‌اندازی شدند، به طوری که  برخی از این واحدها حتی کمترین امکانات آموزشی نظیر کتابخانه و آزمایشگاه را در اختیار نداشتند. بنابراین دولت آینده می‌تواند با بازنگری جدی واحدهای آموزشی موجود سرمایه‌گذاری اصلی را بر روی دانشگاههای مطلوب و برخوردار انجام دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه‌ ظرفیت پذیرش دانشجو به ویژه‌ در دوره دکتری بیش از ضرورت و نیاز دانست و گفت‌: متاسفانه امروزه شاهد هستیم که در کلاس‌های درس مراکز آموزش عالی به خصوص دانشگاه‌های دولتی حتی بیش از 80 دانشجوی ورودی دکتری می نشینند، در حالی که بسیاری از این دانشجویان پایه علمی ضعیفی دارند، همچنین تعداد افرادی هم که در نهایت از این مقطع فارغ التحصیل می‌شوند بیش از نیاز جامعه است. این در حالیست که هیچ بازار کاری نیز برای آنها تعریف نشده است.

دکتر دیندار سرکوشی همچنین جذب نخبگان دانشگاه‌های خارجی در دانشگاه‌های داخل کشور را از دیگر ضرورت‌های مورد توجه دولت آینده عنوان کرد و گفت‌: مشکل دیگری که در حوزه آموزش عالی وجود دارد و موجب دغدغه‌ اساتید شده این است که دانشگاه‌های کشور حتی دانشگاه‌هایی هم که در رتبه‌های برتر قرار دارند موفقیت چندانی در جذب نخبگان خارج از کشور به خصوص اساتید نخبه‌ ایرانی در خارج نداشتند، در صورتی که ایرانیان نخبه بسیاری در دانشگاه‌های برتر دنیا مشغول فعالیت هستند که با جذب این افراد در دانشگاه‌های داخل می‌توان از تجربیات آنها در راستای توسعه علمی کشور استفاده کرد. در واقع جذب نخبگان مقیم خارج یکی از برنامه‌هایی است که دانشگاه‌های معتبر دنیا بر روی آن سرمایه‌گذاری جدی انجام می‌دهند و اکثر اساتید این دانشگاه‌ها  افراد غیر بومی آن کشور محسوب می‌شوند.

به گفته وی بازنگری رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها از دیگر خواسته‌های اساتید از دولت آینده است تا بر این اساس رشته‌های غیر ضروری و غیر کاربردی در دانشگاه‌ها حذف و رشته‌های جدیدی که مورد نیاز جامعه می‌باشند راه‌اندازی شوند تا فارغ التحصیلان بیکار از این دانشگاه‌ها به جامعه تحویل ندهیم.

دکتر دیندار سرکوشی همچنین از وضعیت نامطلوب و غیر کاربردی پژوهش و پایان نامه‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها انتقاد و خاطر نشان کرد: سالیانه بیش از یک میلیون پایان نامه از دل دانشگاه‌ها استخراج می‌شود که این پژوهش‌ها متاسفانه به دلیل غیر کاربردی بودن و کمیت گرایی نتوانسته‌اند منجر به تولید علم و درنهایت رفع نیازهای جامعه شوند، در صورتی که پژوهش زمانی کار آمد است که مردم در نتیجه‌ آن تغییری در زندگی خود احساس کنند و این یک میلیون پژوهش در سال بتواند حدود یک میلیون از مشکل مردم را رفع نماید.

ضرورت ساماندهی پژوهش‌ها در کشور توسط دولت آینده

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بر ضرورت ساماندهی پژوهش‌ها در کشور توسط دولت آینده تاکید کرد و افزود: دغدغه‌ دیگر در عرصه پژوهش‌های دانشگاهی رانتی و ارتباطی شدن پژوهش‌ها است. به طوری که این مساله موجب شده است محتوا از مقوله پژوهش خارج شود و به راحتی با کپی برداری و تغییر جزئی یک پژوهش جدید خلق شود و در نهایت بود و نبود این پژوهش‌ها هیچ تغییری در وضعیت جامعه ندهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم یک پژوهش کاربردی در جامعه داشته باشیم باید تحقیقات متناسب با نیاز جامعه و هماهنگ با تشکیلات سازمانی صورت بگیرد. حال سئوال این است که در دانشگاه‌ها و سازمان‌های ما تا چه اندازه در خصوص چالش‌های  فعلی مردم نظیر ترافیک پژوهش صورت گرفته است. باید اذعان‌ کرد اکثر پژوهش های فعلی به منظور دفاع از عملکرد سازمانی و ارائه نمونه‌های آماری صورت می‌گیرند. بنابراین تاکید ما اساتید بر این است که دولت آینده به طور جدی برای ساماندهی این امور برنامه‌ریزی‌های اساسی انجام دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا