توسعه آموزش‌های مهارتی در برنامه وزارت علوم

دکتر محمد فرهادی درمراسم افتتاح طرح های عمرانی دانشگاه کاشان با بیان این مطلب ، توجه به دوره های کارآموزی و کارورزی در دانشگاه ها را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: وزارت علوم برای توسعه کارآفرینی در دانشگاه ها با جدیت برنامه ریزی هایی را برای بازبینی و بازنگری برنامه های درسی، توجه به دوره های آموزشی، دوره های کارآموزی و کارورزی در دانشگاه ها در دستور کار دارد.

وی افزود: در صدد هستیم تا در برنامه ششم توسعه، آموزش های مهارتی را گسترش دهیم ودر این مدت حداقل ۱۵۰ هزار نفر از فارغ التحصیلان باید دوره های کارورزی را گذرانده باشند.

دکتر فرهادی ایجاد شرکت های دانش بنیان را از دیگر برنامه های دردست اقدام وزارت علوم بیان کرد و افزود: تاکنون بیش از ۳ هزار شرکت دانش بنیان در کشور ثبت شده که بیشتر آن در دولت تدبیر و امید بوده است.

وی افزود :۴۱ پارک علم و فناوری در کشور افتتاح شده و بیش از ۳۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی در این پارک ها شاغل هستند.

وی خاطر نشان کرد: کیفیت تولید علم در ۱۵ سال اخیر رشد خوبی داشته است و میزان تولیدات علمی از ۲۱۶ مورد در سال ۲۰۱۵ به ۳۶۸ در سال ۲۰۱۶ رسیده که رشد ۷۰ درصدی را نشان می دهد.

دکتر فرهادی افزود: در سال ۲۰۱۷ در نظام رتبه بندی لایدن ۱۸ دانشگاه ایران جزو ۹۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند که امید است در آینده شرایط بهتر شود.

وی در ادامه، ارتباط بیش از پیش دانشگاه با صنعت را لازم دانست و خاطر نشان کرد: با وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگی هایی برای برگزاری دوره های کارآموزی و حمایت از پایان نامه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا و گذراندن دوره های پسا دکتری و فرصت های مطالعاتی دربخش صنعت صورت گرفته که تاکنون ۶۰ واحد صنعتی آمادگی خود را برای انجام فرصت مطالعاتی در این مراکز اعلام کرده اند.

دکتر فرهادی ایجاد مراکز نوآوری و تجاری سازی در دانشگاه ها را مورد تاکید قرار داد و گفت :۱۱۲ مرکز نوآوری و کارآفرینی در دانشگاه‌های کشور راه اندازی شده و این نوید می‌دهد که دانشگاه‌ها باید به این سمت حرکت کنند.

وی ارتباطات بین المللی را ازدیگر موارد لازم در دانشگاه‌ها دانست و اظهار داشت: در همین راستا ۹ دانشگاه کشوردوره های مشترک دکترا را با دانشگاه‌های برتر دنیا راه اندازی کرده اند.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری به انعقاد ۲۳۰ پروژه تحقیقاتی مشترک با شرکت‌های خارجی اشاره کرد و افزود: هشت و نیم میلیون یورو قراردادهای تحقیقاتی با اتحادیه اروپا منعقد شده است.

دکتر فرهادی خاطر نشان کرد: در سال ۹۵ بیش از ۲۸۰۰ فناوری در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری تولید شده و ۲۲۵ مورد نیز صادر شده است که برای تولید انبوه باید بیشتر کار شود.

وی تجهیز آزمایشگاه ها را از دیگرموارد اساسی در دانشگاه ها بیان کرد و افزود: ۱۳۱ آزمایشگاه مرکزی در کشور در حال تجهیز است و ۱۰ مرکز به عنوان مرجع در سال جاری طبق برنامه‌های صورت گرفته با اعتبار دولت و با مشارکت ژاپن تجهیز می‌شوند و در این عرصه نیز خیرین مشارکت قابل تقدیری داشته‌اند.

رتبه نخست دانشگاه کاشان در جذب خیرین

وی در ادامه نقش خیرین در توسعه علمی کشوررا حائز اهمیت دانست و گفت: دانشگاه کاشان در جذب خیرین رتبه نخست را در کشور داشته است.

دکتر فرهادی به ۶۱ بنیاد حامیان علم و فناوری در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: از نظر فضای کاربردی، خیرین، دومیلیون متر مربع فضاهای مختلف آموزشی و رفاهی در دانشگاه ها ایجاد کرده اند.

وزیر علوم در پایان سخنان خود، دانشگاه کاشان را از دانشگاه های پیشرو در توسعه علمی ارزیابی کرد و گفت: دانشگاه کاشان در بسیاری موارد پیشتاز بوده و در همکاری بین المللی و جذب دانشجویان خارجی رتبه اول را دارد و امید است شاهد رشد بیش از پیش این دانشگاه در تمامی عرصه ها باشیم.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم،  درپایان این مراسم وزیر علوم از خیرین آموزش عالی در کاشان تقدیر کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا