رامین گلستانیان برنده ششمین جایزه «پیر ژیل دو ژن»

رامین گلستانیان دارای مدرک دکتری از مرکز تحصیلات تکمیلی زنجان و مدرک فوق دکتری از مؤسسه‌ی فیزیک نظری کاوالی در دانشگاه کالیفرنیا سانتا باربارا است. او در کارنامه‌ی کاری خود تدریس در مرکز تحصیلات تکمیلی و دانشگاه شفیلد و سپس تدریس در دانشگاه اکسفورد را دارد.

 جایزه‌ی پیر ژیل دو ژن که برنده‌ی جایزه‌ی نوبل و بنیانگذار ژورنال EPJE است در ششمین دوره‌ی خود در دهمین کنفرانس مواد مایع که ۲۶ تا ۳۰ تیرماه در لوبلیانای اسلوونی برگزار می شود، به دکتر رامین گلستانیان اهدا خواهد ‌شد.

این جایزه‌ به واسطه‌ی پژوهش‌های گسترده‌ای که دکتر گلستانیان در زمینه‌ی میکروشناگرها و اندرکنش‌های هیدرودینامیکی آن‌ها انجام داده است و در زمینه‌ی ماده‌های فعال شده به نتایج درخشانی رسیده، به او تعلق گرفته است.

ناشران ژورنال فیزیک اروپا (EPJ) شامل جامعه‌ی فیزیک ایتالیا (SIF) و انتشارات EDP Sciences و اشپرینگر حامیان جایزه‌ی معتبر «پیر ژیل دو ژن» هستند.

 

 به نوشته‌ی تارنمای انجمن فیزیک، موضوعات مورد علاقه‌ی پژوهشی رامین گلستانیان بسیار وسیع است و از فیزیک آماری سیستم های غیرتعادلی، ماده چگال نرم تا بیوفیزیک را در بر می گیرد.

گفتنی است که پیش از این نیز گلستانیان به دلیل پژوهش‌هایش درباره‌ی مواد فعال (active matters)، میکروشناگرها و کلوییدها، جایزه الوک (Holweck Medal) انجمن فیزیک فرانسه را به دست آورده است.

فیزیک ماده نرم یا فیزیک ماده چگال نرم زیرشاخه‌ای از فیزیک ماده چگال است که شامل موادی می‌شود که به راحتی تحت تنش‌ها یا افت و خیزهای گرمایی تغییر شکل می‌دهند. این مواد شامل مایعات، کلوئیدها، بس‌پارها، کف، مواد ژله‌ای، مواد دانه‌ای و تعدادی از مواد زیستی هستند. پی‌یر-ژیل دو ژن که «بنیان‌گذار فیزیک ماده نرم» خوانده می‌شود، جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۹۱ را به خاطر کشف این موضوع گرفت که پارامتر نظم برای سیستم‌های ساده ترمودینامیکی را می‌توان برای حالت‌های پیچیده‌تر در مواد نرم (به ویژه در بررسی رفتار کریستال‌های مایع و بس‌پارها) به کار برد.

زیست‌فیزیک یا بیوفیزیک علمی میان‌رشته‌ای است که از روش‌ها و نظریه‌های فیزیک جهت مطالعه سامانه‌های زیستی استفاده می‌کند. بیوفیزیک به تمام مراتب سازماندهی زیستی از مقیاس ملکولی تا ارگانیسم‌ها و اکوسیستم‌ها می‌پردازد. تحقیقات زیست‌فیزیکی همپوشانی بسیاری با فیزیک ماده چگال نرم، بیوشیمی، نانو تکنولوژی و مهندسی زیستی دارند.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا