تلاش برای هک کردن مغز انسان

تیمی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد به سرپرستی دکتر کریم زغلول (Kareem Zaghloul)، جراح مغز و اعصاب و پژوهشگر مرکز ملی بیماری های اعصاب و سکته (NINDS) در حال بررسی عملکرد مغز در روند ذخیره و بازیابی اطلاعات هستند. در این مطالعات، تمرکز اصلی محققان بر برداشتن بخش های مربوط به تشنج در مغز بیمارانی بود که به صرع مقاوم در برابر درمان دچار بودند. تیم پژوهشگران برای کشف محل دقیق صرع و حملات ناگهانی در مغز، شبکه ای از الکترودهای ویژه را در مغز بیماران قرار داده و فعالیت های الکتریکی مغز را برای چند روز بررسی کردند.

در همین رابطه دکتر کریم زغلول اعلام کرد: «نخستین هدف ما از این مطالعه، فهم چگونگی متوقف کردن حملات ناگهانی بود. البته این فرصت مطالعاتی، زمانی ایده آل برای کشف عملکرد مغز نیز به حساب می آمد.»

در این مطالعات حافظه بیماران و فعالیت الکتریکی مغز آن ها مورد بررسی قرار گرفته و بیماران موفق شدند 23 درصد از واژه ها را به یاد آورده و زمانی که پژوهشگران به نتایج ثبت شده فعالیت های الکتریکی مغز آن ها توجه کردند، دریافتند الگوی فعالیت شبکه های نرون فوق، در هنگام ذخیره خاطرات و بازیابی ان ها به صورت مشابهی است. این موضوع به معنی استفاده از بخشی خاص در مغز برای حفظ و بازیابی خاطرات بر اساس الگوئی مشخص بود.

طی مطالعات انجام شده، پژوهشگران هر دو مورد یعنی ریشه حملات صرع و نوع عملکرد مغز را از طریق فعالیت های الکتریکی این عضو مهم بدن بررسی کرده و به طور همزمان به آزمایش حافظه بیماران پرداختند. به این بیماران صدها شکل مختلف از واژه متفاوت مانند «مداد و اسقف»؛ «پرتغال و ملوان» و … نشان داده شده و در پایان با نمایش دادن یکی از این واژه ها از مشارکت کنندگان درخواست می شد تا دومی را به یاد آورد.

در نتایج به دست آمده از یکی از این مطالعات که در مجله تخصصی علوم اعصاب (Journal of Neuroscience) منتشر شده است، مشارکت کنندگان قادر بودند 38 درصد از واژه ها را به یاد بیاورند. فعالیت های الکترونیکی ضبط شده در مغز این افراد نشان دهنده شکل گیری موجی از فعالیت های الکتریکی در هنگام به یاد آوردن دقیق وازه ها و ذخیره سازی درست آن ها بود که این اتفاق معمولا در لوب تمپورال (temporal lobe) و غشر جلوئی مغز رخ می داد.

پژوهشگران با بررسی این مدارهای الکتریکی دریافتند که روند بازیافت حافظه در مغز بسیار سریع تر از روند ذخیره سازی آن رخ می دهد.

دکتر زغلول در این مورد اعلام کرد: «نتایج به دست آمده حاکی از این موضوع است که بازیابی خاطرات بسیار سریع تر از ذخیره آن در مغز صورت می گیرد.»

طی مطالعه دوم که در ژورنال (Current Biology) منتشر شد نیز پژوهشگران از شبکه بندی جدیدی برای مطالعه فعالیت های الکتریکی مغز استفاده کردند. در این روش جدید که از آن با عنوان آرایش میکروالکترودهای دارای چگالی بالا (high density microelectrode array) یاد می شود، فعالیت های شبکه های مختلف نورون ها در هنگام آزمایش، مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج حاکی از فعالیت بخش temporal gyrus مغز بود که در گیجکاه قرار داشته و برای کنترل کلمات، حرکات صورت و تشخیص فاصله مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مطالعات بیماران موفق شدند 23 درصد از واژه ها را به یاد آورده و زمانی که پژوهشگران به نتایج ثبت شده فعالیت های الکتریکی مغز آن ها توجه کردند، دریافتند الگوی فعالیت شبکه های نرون فوق، در هنگام ذخیره خاطرات و بازیابی ان ها به صورت مشابهی است. این موضوع به معنی استفاده از بخشی خاص در مغز برای حفظ و بازیابی خاطرات بر اساس الگوئی مشخص بود. در حقیقت بر اساس این مطالعات، صحت این نظریه مورد تائید قرار گرفت که هر خاطره ای در مغز از طریق الگوئی ویژه و خاص در مغز ذخیره و بازیابی می شود.

این تیم پژوهشی در نظر دارد در آینده نسبت به بررسی مکانیزم های عصبی که زمینه ساز درک چگونگی تشکیل مغز و بازیابی خاطرات می شد استفاده کرده و با تکنیک هایی مشابه به درک و تحت کنترل قرار دادن کدهای الکتریکی مرتبط با صرع دست پیدا کنند.

منبع: sciencedaily