برندگان و بازندگان تصمیم ترامپ برای خروج از توافق پاریس به روایت نشریه آمریکایی

به گزارش سیناپرس از ایرنا، این نشریه که نظرات کنگره این کشور را بازتاب می دهد، آمریکا افزود: تصمیم ترامپ برای پایان دادن به عضویت آمریکا در توافق پاریس به مباحث جنجالی در بین اعضای دولت آمریکا پایان داد. 
دامنه چنین جنجال هایی حتی فراتر از کاخ سفید رفته بود و برخی از مقامات ارشد کابینه، جامعه تجاری و رهبران خارجی را نیز در برگرفته بود. 
ترامپ خود محور اصلی چنین مباحثی بود اما به رغم وعده هایش در دوران تبلیغات انتخاباتی درباره خروج از این توافق، تا همین چند وقت پیش تردیدهایی درباره این تصمیمش وجود داشت.
خروج از این توافق که یکی از مهمترین تصمیمات ترامپ از زمان روی کار آمدن بوده است، برندگان و بازندگانی داشته است: 

-برندگان:
«اسیفن بنِن»
نفوذ استراتژیست سیاسی ارشد ترامپ در تصمیم گیری درباره توافق پاریس را نمی توان نادیده گرفت. 
ترامپ در اظهاراتش در باغ کاخ سفید تلاش کرد خروج از توافق را به عنوان یکی دیگر از وعده های عملی شده معرفی کند و در عین حال بار دیگر موضوع «آمریکا در اولویت است» را مطرح کرد که جنجال هایی را در دوران تبلیغات انتخاباتیش به بار آورده بود. 
یکی از مسائل به یادماندنی این اظهارات ترامپ است که گفته بود « انتخاب شده تا نماینده مردم پیتزبورگ (شهری در پنسیلوانیا) باشد نه پاریس.
بنن که شاید تا چندی پیش به نظر می رسید ممکن است در خارج از حوزه نفوذ ترامپ باشد، اکنون باز گشته و در تصمیم گیری بر سر توافق پاریس در نزاع قدرت با «ایوانکا» و «جرد کوشنر» دختر و داماد ترامپ و «گری کوهن» مشاور اقتصادی ترامپ پیروز شده است.
بنن به اتخاذ چنین راهبردی کمک کرد و تصمیم گیری درباره خروج آمریکا از توافق پاریس نشان می هد که ترامپ این موضوع را فراموش نکرده و به توصیه های مشاور ارشدش توجه دارد. 

«اسکان پریوت»
پریوت رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا نقش پیشتازی را در تلاش های ترامپ برای لغو سیاست های محیط زیستی دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا داشته است.
وی نیز همچون بنون در مقابل برخی از افراد در داخل دولت آمریکا همچون «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه این کشور پیروز شده است. 

«میچ مک کانل» و دیگر محافظه کاران کنگره
تصمیم ترامپ همچنین برندگان دیگری در جمع جمهوری خواهان کنگره داشت. این امر به ویژه درباره «میچ مک کنل» نماینده جمهوری خواه از کنتاکی صدق می کند که از منتقدان سرخت توافق پاریس بوده و ازمدافعان صنعت زغال سنگ است.
مک کانل به همراه 21 نفر دیگر از جمهوری خواهان در نامه ای که چند روز قبل از اعلام تصمیم ترامپ ارسال شد، از رئیس جمهوری آمریکا خواستند از توافق آب و هوایی پاریس خارج شود. 

-بازندگان توافق
«ایوانکا و جرد کوشنر» 
هیل دختر و داماد ترامپ را از بازندگان تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برشمرد و نوشت دختر و داماد ترامپ قدرتمندترین نیروها در کاخ سفید قلمداد می شوند اما تصمیم خروج از این توافق نشان می دهد که دامنه نفوذ آنها محدود است. 
آنها در زمان اعلام رئیس جمهوری در روز پنجشنبه در Rose Garden غایب بودند. آنها طی ماه ها تلاش می کردند درباره ماندن در این توافق بر ترامپ اعمال نفوذ کنند. ایوانکا همچنین «ال گور» معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا را به برج ترامپ برد تا ترامپ را به خودداری از گرفتن چنین تصمیمی متقاعد کند اما در نهایت ترامپ به وعده انتخاباتی اش عمل کرد.
به نوشته هیل، این که اردوگاه مخالفان توافق پاریس به سرکردگی بنون و پریوت در این موضوع موفق شدند تردیدهایی درباره این که دختر بزرگ ترامپ و مشاور ارشد وی بتوانند به عنوان نیروهای های میانه رو در کاخ سفید فعالیت کنند، برانگیخته است.
«ربکا کاتس» استراتژیست دمکراتیک روز پنجشنبه به نشریه پولیتکو گفت: با حضور ایوانکا فکر می کردیم می توان توافق پاریس را حفظ کرد اما این موضوع به یک افسانه تبدیل شد. 

«رکس تیلرسون» 
اعلام تصمیم ترامپ همچنین شکستی برای رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا و مدیر عامل سابق اکسون موبیل بود که فکر می کرد ادامه عضویت امریکا در این توافق به سود این کشور خواهد بود.
از زمان به قدرت رسیدن تیلرسون در فوریه گذشته، پرسش هایی درباره نفوذ و نقش وی در دولت مطرح بوده است.
ترامپ تمایل خود را به کاهش بودجه سازمان متبوع تیلرسون نشان داده و خروج از این توافق که تقریبا همه کشورهای جهان در آن عضو هستند، نشان می دهد که وی درباره دیپلماسی چگونه فکر می کند.

«کشورهای اروپایی»
متحدان آمریکا در اروپا هفته گذشته و در جریان نخستین دیدار خارجی ترامپ به عنوان رئیس جمهوری سعی کردند نظر ترامپ را درباره خروج از توافق پاریس عوض کنند. پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان حتی به وی کتابی را درباره تغییرات آب و هوایی هدیه داد تا دیدگاهش را تغییر دهد.
اما هیچیک از این تلاش ها افاقه نکرد. ترامپ روز پنجشنبه گفت کشورهای خارجی دیگر به دلیل این تصمیم به آمریکا نمی خندند. 
واکنش اروپایی ها به این تصمیم قابل توجه بود و نگرانی هایی را در بروکسل، برلین و پاریس درباره چگونگی مقابله با این تصمیم ترامپ برانگیخت. 
ترامپ در نشست هفته پیش ناتو در بروکسل هم از تایید تعهد کشورش به دفاع مشترک خودداری کرد. 
به دنبال نشست گروه هفت، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان اینده روابط اروپا با آمریکا را نامعلوم خواند و گفت زمان اتکای کامل به دیگران رو به پایان است.

«باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا
تصمیم ترامپ ضربه مهلکی به دستاورد رئیس جمهوری سابق آمریکا بود. دقایقی قبل از اعلام رسمی تصمیم ترامپ، اوباما در بیانیه ای جانشین خود را محکوم و چنین استدلال کرد که وی آینده را نادیده گرفته است. 
تصمیم خروج از توافق آب و هوایی تازه ترین شاهد تلاش های ترامپ برای پاک کردن سابقه رئیس جمهوری سلفش است. 
در مسائل آب و هوایی اعمال محدودیت هایی درباره انتشار گاز از کارخانه های زغال سنگ میراث اوباما را تشکیل می داد. این تصمیم همچنین شکستی برای رئیس جمهوری سابق است که مطمئنا آرزو می کرد که «هیلاری کلینتون» در روز انتخابات به کاخ سفید راه می یافت.

«توافق آب و هوایی پاریس»
توافق پاریس به عنوان نخستین تلاش جهانی برای کنترل تاثیرات گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی تاریخ ساز شد. اما بدون تعهد آمریکا، این توافق به شکل چشمگیری تضعیف شده است؛ هر چند که باید منتظر ماند تا مشخص شود که آیا سایر کشورها نیز از آن خارج خواهند شد یا نه. 
به دنبال تصمیم ترامپ، رهبران اتحادیه اروپا و چین بر تعهد خود در قبال این توافق تاکید کردند. (نفوذ چین می تواند در نتیجه تصمیم ترامپ افزایش یابد؛ این بِدان معناست که به رسمیت شناختن تصمیم آمریکا از سوی جامعه بین المللی به نفع این کشورخواهد بود.) 
گذشته از این، تصمیم ترامپ آمریکا را از تلاش های بین المللی در کاستن از روندی که دانشمندان می گویند فاجعه بارترین تاثیرات تغییر آب و هوایی است، خارج می کند. 
برخی از ایالت و شهرهای آمریکایی تعهد خود را به حفظ توافق پاریس و تلاش برای کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن ابراز کرده اند. 
توافق اقلیمی پاریس در تاریخ 12 دسامبر سال 2015 (22 آذر 1394) در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد با هدف جلوگیری از افزایش دمای زمین بیش از دو درجه سانتیگراد در قرن جاری و تلاش برای محدودیت افزایش دما به زیر 1.5 درجه سانتیگراد نسبت به سطح آن پیش از انقلاب صنعتی، تهیه و تدوین شد. 195
کشور جهان این توافقنامه را به امضا رسانده اند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا