فواید مصرف خرما در ماه مبارک رمضان

به گزارش سیناپرس از ایرنا، خرما از جایگاه ویژه ‏ای در میان محصولات کشاورزی برخوردار است. خرما دارای فروکتوز، ساکارز، گلوکز، آب، موسیلاژ، مواد آلبومینوئیدی و پکتیکی، ویتامین‏ های A، B، C، D و E و املاحی نظیر روی، منگنز، فسفر، آهن و کلسیم است.
خرما بسیار مغذی و انرژی ‏زا است و مصرف آن در هنگام فعالیت ‏های بدنی، ورزشی، انجام کارهای فکری و ایام روزه داری می‏ تواند مفید باشد. خرما میوه ‏ای بسیار مغذی و مقوی بوده و بهتر است که در برنامه غذایی سالمندان، کودکان و نوجوانان در حال رشد، وارد شود. 
خرما دارای قند فراوانی است و خاصیت گرم دارد. لذا افراد گرم ‏مزاج یا افرادی که بیماری‏ های قندی دارند، باید در خوردن آن احتیاط کنند.

خواص خرما
– خرما ویتامین‏ های متعددی دارد، ویتامین A موجود در آن سبب تقویت بینایی چشم می ‏شود.
– خرما به واسطه داشتن ترکیبات متعدد، در پیشگیری و کنترل بسیاری از بیماری‏ ها نقش دارد؛ پیشگیری از بیماری‏ های قلبی و عروقی، حوادث مغزی و پیشگیری از بروز برخی سرطان ‏ها، در مورد خرما مطرح شده و به اثبات رسیده است. 
– خرما دارای ویتامین ‏های A و C است که سبب تقویت ناخن، رشد مو و طراوت و زیبایی پوست می‏ شود. ویتامین ‏های موجود در خرما، سبب تقویت رشد و حفظ سلامت دهان و دندان می‏ شود.
– خرما یکی از مواد مؤثر در بهبود حافظه می‏ باشد. خرما منبع مناسبی از ویتامین‏ های گروه B، سلنیوم، آهن و منگنز است و بدین ترتیب می‏تواند ماده غذایی مناسبی برای تقویت حافظه باشد.
– خرما سبب تقویت و تنظیم دستگاه گوارش است و ترکیبات موجود در آن، اسید معده را تنظیم می‏ کند. افرادی که معده ‏شان اسید اضافی ترشح می‏ کند یا به اصطلاح معده شان ترش می‏ کند، می‏ توانند چند عدد خرما را له کرده و در آبجوش ریخته، هم زده و آب آن را بنوشند.
– خرما خاصیت ملین دارد و روده ‏ها را پاکسازی می ‏کند. ماده نیکوتینیک موجود در خرما، دارویی فوق‏ العاده مؤثر برای رفع ناراحتی روده ‏ای است. خوردن خرما سبب ایجاد و تقویت باکتری ‏های مفید روده ‏ای می ‏شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا