جهاددانشگاهی خوزستان یکی از جهادهای موفق صنعتی کشور می‌شود

به گزارش سیناپرس، دکتر حمیدرضا طیبی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص کلان پروژه‌های پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی در سطح کشور اظهار کرد: در برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده که در برنامه ششم توسعه هم تعریف شده است، یکی از کلان پروژه‌ها انتقال فناوری در صنعت حمل‌ونقل ریلی است؛ در حال حاضر ساخت مترو در کلان‌شهرهای ایران به‌ سرعت در حال پیشروی است و به تعداد بسیار زیادی واگن نیاز است.

وی افزود: در مجلس شورای اسلامی این بحث را مطرح کردیم که برای ساخت واگن‌ها٬ در زمینه‌هایی که نیاز به خرید خارجی وجود دارد، حتما بحث انتقال تکنولوژی صورت بگیرد و جهاد دانشگاهی متولی انتقال تکنولوژی و حساس‌ترین بخش ساخت واگن یعنی سیستم رانش واگن‌های مترو باشد که خوشبختانه این بحث با ‌پروژه ساخت ۲ هزار دستگاه مترو عملی می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: در بحث آب شیرین‌کن‌ها نیز همین پیشنهاد را مطرح کردیم که با توجه به اینکه آب مورد نیاز نزدیک به ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در استان‌های جنوبی و مرکزی باید از طریق آب شیرین‌کن تامین و تعداد زیادی آب شیرین‌کن باید خریداری شود، در این زمینه تجمیع خرید و انتقال تکنولوژی داشته باشیم.

طیبی با اشاره به صنعت نفت عنوان کرد: در این زمینه نیز پروژه‌های تحقیقاتی بزرگی تعریف کرده‌ایم که درحال انجام هستند. یکی از این پروژه‌ها ساخت سیستم‌های نمک‌زدایی است؛ وقتی عمر چاه‌های نفت طولانی شود، نفت محتوی آب و آب‌نمک می‌شود که باید از نفت جدا شوند. ما این پروژه را به‌عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ تعریف کرده‌ایم و با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در حال مذاکرات نهایی هستیم که قرارداد طراحی و ساخت آن‌ها منعقد شود.

وی اظهارداشت: در خصوص ساخت هیدروموتورها که در حفاری نقش بسیار مهمی دارند٬ جهاد دانشگاهی در حال اجرای پروژه مهمی با کمک شرکت ملی‌حفاری است تا این هیدروموتورها برای این شرکت ساخته شوند. در گذشته دستگاه‌های لوله‌های مغزی سیار (Coiled tubing) را ساخته‌ایم که پس از اتمام عملیات حفاری٬ عملیات سوراخ کردن لوله‌های جداری (Casing) را انجام می‌دهند تا ارتباط مخزن با بدنه چاه برقرار شود و نفت به سطح زمین بیاید.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: از اقلام مصرفی در لوله‌های مغزی سیار، خود لوله است که تا حدود شش کیلومتر باید وارد چاه شود که پروژه ساخت این لوله را نیز در دست داریم؛ به‌طور کلی پروژه‌های متعددی در زمینه صنعت نفت در حال اجرا هستند که ان‌شاءالله با انجام آن‌ها تعداد دیگری از فناوری‌های مورد نیاز صنعت نفت در ایران تامین خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی نیز مذاکرات خوبی با وزارت جهاد کشاورزی انجام داده‌ایم؛ در خصوص تولید بذرهای هیبریدی٬ برای تولید چهار قلم بذر هیبریدی با وزارت جهاد کشاورزی به توافق اولیه رسیده‌ایم تا بتوانیم ‌آن‌ها را تولید کنیم؛ همچنین طرح اصلاح نهالستان‌ها و باغ‌های گردو با وزارت کشاورزی مطرح است.

طیبی با بیان اینکه گردو از محصولات مهم تولیدی و صارداتی ماست که در این زمینه به تکنولوژی پیوند دست یافته‌ایم و در حال کسب تکنولوژی تکثیر ریز ازدیادی هستیم، گفت: وزارت کشاورزی نیز علاقه‌مند است که این پروژه دنبال شود. در تولید جنین‌های مرغوب گاوی نیز کار خوبی با وزارت کشاورزی در حال انجام است.

وی گفت: در مجموع تعریف کرده‌ایم که همه واحدهای جهاد براساس مزیت استانی خود و نیازهای ملی پروژه‌های شاخص تعریف کنند که این کار در قالب برنامه ششم جهاددانشگاهی انجام شده است و با تصویب ‌آن در هیات امنای جهاد دانشگاهی باید در پی تامین منابع مالی برای اجرای آن باشیم.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه خوزستان از قطب‌های صنعتی و کشاورزی کشور است، گفت: عقیده بسیار جدی داریم که جهاددانشگاهی خوزستان به یکی از جهادهای موفق صنعتی تبدیل شود؛ ما حمایت جدی کردیم که بحث تولید مته حفاری دندانه‌ای در خوزستان انجام شود که خوشبختانه انجام شد و با قرارداد بزرگی که بسته‌ایم خط تولید مته در اینجا شکل خواهد گرفت.

طیبی ادامه داد: در حال پیگیری موضوعات دیگری نیز هستیم اما چون کار بسیار سنگین است، تمام انرژی متمرکز شده تا پروژه ساخت مته به شکل بسیار مطلوبی به اتمام برسد٬ درحال مذاکره با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی‌حفاری هستیم که به تدریج کارهای دیگری هم ‌آغاز شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا