کودکان چه بخورند تا دیابت نگیرند؟

در کشورهای پیشرفته، چاقی و اضافه وزن از مشکلات اساسی کودکان و بالغین به شمار می آید و اضافه وزن دوران کودکی به عنوان عاملی مؤثر در اضافه وزن سنین بزرگسالی و بیماری های مزمن نظیر دیابت و مقاومت به انسولین شناخته شده است.

برای بررسی بیشتر این موضوع، پژوهشی توسط محققینی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان و زابل انجام شده که در آن ریسک فاکتورهای چاقی در کودکان جهت جلوگیری از دیابت تیپ دو در بزرگسالی مورد ارزیابی علمی واقع شده اند.

دیابت یکی از سخت‌ترین بیماری های مزمن است که جوامع بشری درگیر آن می‌باشند. نتایج یک پژوهش داخلی نشان می‌دهد که نوع تغذیه دوران کودکی، تاثیر مستقیم و قابل توجهی بر ابتلا به این بیماری در دوران بزرگسالی دارد.

این مطالعه بر روی حدود 500 نفر از دانش آموزان مقطع اول دبستان انجام شده و در آن مشخصات دموگرافیک، وزن کودک و والد، نوع زایمان ، وزن دانش آموز در زمان ورود به مقطع ابتدایی و همچنین وضعیت تغذیه آن ها مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته اند.

نتایج این پژوهش نشان از آن دارد که وزن مادر و پدر در کودکان چاق، به طور معنی داری بیش از دیگران بوده و نوع تغذیه نیز با بروز چاقی ارتباط مشخص و معنی داری داشته است.

محققین بر اساس یافته ها، مصرف لبنیات کم چرب و مرباهای کم شیرین و همچنین ماکارونی های سبوس دار و فست فود استاندارد را به عنوان جانشین غذاهای پر چرب وغیر استاندارد به منظور کاهش احتمال ابتلا به دیابت در بزرگسالی توصیه نموده اند.

از پژوهش فوق، مقاله ای علمی پژوهشی در فصلنامه پرستاری دیابت وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زابل به چاپ رسیده است.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: بادلی، ح. و همکاران. 1395. بررسی ریسک فاکتورهای چاقی در کودکان جهت جلوگیری از دیابت تیپ دو در بزرگسالی. فصلنامه پرستاری دیابت، 5(1): 28-20.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا