درآمدزایی کلان با فروش دی اکسید کربن هوا

با راه اندازی این کارخانه جدید یک درصد از آلاینده های کربنی ناشی از سوختهای فسیلی تا سال 2025 کاهش می یابد. این برای نخستین بار در جهان است که چنین تأسیساتی آغاز به کار می کند.

این کارخانه توسط یک شرکت پیشرو در عرصه فناوریهای جدید در سوئیس راه اندازی شده که با دانشگاه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات ETH زوریخ این کشور ارتباط تنگاتنگی دارد.

کارخانه یاد شده در نزدیکی یک گلخانه بزرگ احداث شده است که البته این جانمایی به صورت هدفمند صورت گرفته است. در واقع دی اکسید کربنی که از این طریق از هوا استخراج می شود برای بهبود رشد کاهو در این گلخانه به کار گرفته می شود. همچنین در نزدیکی این تأسیسات ، کارخانه بزرگ سوزاندن زباله قرار دارد که حرارت و الکتریسیته مورد نیاز برای آن را تأمین می کند.

برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد این کارخانه سالانه 900 تن دی اکسید کربن از هوا جذب می کند. اما این فرآیند چگونه عملیاتی می شود؟

در این کارخانه سیستمهای بزرگ جذب دی اکسید کربن وجود دارد که در دل آنها فیلترهای مخصوصی تعبیه شده است. هوای محیط اطراف از طریق این سیستمها وارد محفظه های بزرگی شده و برای چندین ساعت این روند ادامه می یابد. داغ شدن فیلترها بخش مهم دیگری از این فرآیند است که تا 100 درجه افزایش می یابد. بدین ترتیب دی اکسید کربن خالص از هوای به داخل مکیده شده استخراج می شود و این همان گازی است که گلخانه مجاور برای در اختیار داشتنش پول پرداخت می کند.

این فناوری در حالی ارایه شده که دی اکسید کربن یکی از مهمترین گازهای گلخانه ای محسوب می شود که بشر در چند دهه اخیر حجم قابل توجهی از آن را روانه اتمسفر کرده است.

برآورد می شود سالانه باید 10 گیگاتن از این گاز از اتمسفر زمین خارج شود تا بتوان گفت در روند مقابله با گرمایش زمین اقدامات اساسی صورت گرفته است.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : livescience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا