اولین کاوشگر خورشید سال آینده پرتاب می‌شود

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا از ساینس دیلی، بادهای خورشیدی جریان‌هایی از ذرات ریزاتمی هستند که از جاذبه خورشید فرار کرده و از میدان مغناطیسی آن برای حرکت خود بهره می‌گیرند.
این جریان‌ها با سرعت مافوق صوت قادرند میلیارها کیلومتر را بپیمایند و سیاره ما و سایر سیارات منظومه شمسی را تحت تاثیر قرار دهند.
برای مثال در سال 2015 میلادی اطلاعات به دست آمده از کاوشگر MAVEN ناسا نشان داد این بادهای خورشیدی اتمسفر مریخ را اتم به اتم متلاشی می‌کنند.
خاستگاه این بادهای خورشیدی مساله‌ای است که از چند دهه قبل ذهن محققان را به خود مشغول کرده است. اما بررسی این پدیده از فاصله نزدیک به معنای ارسال یک کاوشگر فضایی به اتمسفر خورشید و دمایی نزدیک به 1377 درجه سانتیگراد است.
اکنون با پیشرفت‌هایی که در مهندسی دما حاصل شده است و امکان محافظت از کاوشگر را در برابر چنین گرمایی فراهم می‌کند، ناسا قادر است کاوشگری را به اتمسفر خورشید پرتاب کند.
بدنه این کاوشگر که Parker Solar Probe نام دارد از جنس کامپوزیت کربن با ضخامت 114 میلیمتر است و می‌تواند دمای درون کاوشگر را حدود دمای اتاق نگه دارد.
این کاوشگر تقریبا به اندازه یک اتومبیل است و قرار است با استفاده از جاذبه سیاره زهره در یک بازه زمانی 7 ساله خود را به خورشید برساند. سپس با سرعت 700 هزار کیلومتر در ساعت از درون اتمسفر خورشید و از فاصله 6.27 میلیون کیلومتری سطح آن عبور کند. این فاصله هفت برابر نزدیک تر از فاصله‌ای است که تاکنون یک فضاپیما از آن عبور کرده است.
قرار است این کاوشگر در ماه جولای سال 2018 میلادی با استفاده از راکت Delta IV Heavy به فضا پرتاب شود.