میکروب های پلاستیک خوار در اقیانوس ها افزایش یافته اند

به گزارش سیناپرس از ایرنا از روزنامه دیلی میل، محققان دانشگاه Pompeu Fabra در بارسلون گفتند که هر دقیقه یک بار کامیون زباله پلاستیکی حاصل از پسماندهای خانگی و یا صنعتی به اقیانوس ها راه می یابند، اما تنها یک صدم میزان زباله پلاستیکی که انتظار می رود، در دریاها شناور می مانند.
بر این اساس، محققان اسپانیایی دریافتند که این عدم تطابق را می توان با افزایش شمار میکروب هایی در دریا توضیح داد که توانایی تجزیه و هضم پلاستیک دارند.
به گفته آنها، محققان در این مطالعه با استفاده از الگوسازی ریاضی ثابت کردند که فرآیندهای فیزیکی، مانند گردونه اقیانوس، نمی توانند نقش زیادی در از بین بردن ضایعات پلاستیکی داشته باشند و احتمالا تنها با افزایش شمار باکتری هایی که توانایی هضم پلاستیک دارند، می توان چرایی مفقود شدن مقدار زیادی از زباله های پلاستیکی را توضیح داد.
با این حال، آنها خاطرنشان کردند که افزایش باکتری هایی که از پلاستیک تغذیه می کنند، الزاما خبر خوبی برای حیات وحش دریایی نیست؛ زیرا ممکن است میکروب ها تکه های بزرگ پلاستیکی را به بخش های میکروسکوپی تجزیه کنند و این تکه های ریز به عنوان غذا به بدن حیوانات دریایی راه یافته، در بافت های بدن آنها جمع و باعث مسمومیت شوند.
محققان تاکید کردند که تنها راه مقابله با مشکل زباله های پلاستیکی اقیانوس ها، ممانعت از راه یافتن آنها به اقیانوس ها است.