کاهش سن کمرد درد در ایران

محمدعلی محسنی بندپی رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفته اختلالات اسکلتی عضلانی بر اثر سبک زندگی، کم تحرکی، پوزیشن‌های نامناسب و ساعات طولانی مدت استفاده از کامپیوتر به وجود می‌آید و کوله پشتی و کیف‌های نامناسب هم به این مشکلات دامن می‌زنند. او نسبت به آغاز این اختلالات از سنین کودکی هشدار داده است و گفته دولت‌ها و سیاست‌گذاران باید نسبت به سلامت کودکان حساس بوده و باید سلامت آن‌ها در الویت قرار گیرد. او نوع و وزن کوله‌های پشتی‌های دانش آموزی را یکی از مهم‌ترین معضلات این حوزه دانسته و گفته است:« انجمن فیزیوتراپی ایران تمایل دارد با همکاری رسانه‌ها برای آموزش خانواده‌ها، جهت انتخاب نوع مناسب کوله پشتی و چگونگی استفاده صحیح از آن برنامه‌های آموزشی داشته باشد».

او از نتایج تحقیق روی 5 هزار کودک مدرسه‌ای خبر داده و گفته این بررسی نشان داد حدود ۲۰ درصد کودکان ایرانی از کمر درد رنج می‌برند و از آنجایی که بسیاری از کمر درد‌های دوران بزرگسالی نیز از مشکلات دوران کودکی نشات می‌گیرد و برای اقتصاد سلامت باید آن را مدنظر قرار داد.

او گفته است برای افزایش سلامت کودکان باید اصلاح مشکلات اسکلیت و حرکتی از کودکی مدنظر قرار بگیرد. بندپی از امضای تفاهم نامه‌ای با آموزشو پرورش برای غربالگری خبر داده است وگفته؛« می‌توانیم تمامی کودکان را غربالگری کنیم و آنهایی که در معرض خطر و مستعد ابتلا به اختلالات عضلانی اسکلتی هستند و بلحاظ صافی کف پا، زانوی پرانتزی، زانوی ضربدری یا قوس‌های کمری، قوز ناحیه پشت و یا حتی از انحرافات جانبی رنج می‌برند، را در همان مرحله اول شناسایی کرده و با توجه به شرایط هر یک و شدت و ضعف اختلال، آموزش‌های لازم به دانش آموزان و خانواده‌های آنان داده شود و یا آنان را به مراکز درمانی مربوطه ارجاع دهیم».

 

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا