طرح جهانی دمانس

بعد از ۱۰ سال پیگیری مستمر انجمن جهانی آلزایمر واعلام نیاز به داشتن رویکرد جهانی در مورد بحران دمانس، سازمان جهانی سلامت طرح جهانی دمانس را تصویب کرد. در این طرح از دولت ها خواسته شده تا اهداف طرح که همانا افزایش اطلاع رسانی در مورد بیماری، کاهش عوامل خطر، تشخیص، مراقبت و درمان، حمایت مراقبت کنندگان وهمچنین تحقیقات می باشد را در دستور کار خود قرار دهند.  این طرح درهفتادمین نشست مجمع جهانی سلامت در این هفته به تصویب رسید.

فقط ۲۹ کشور از ۱۹۴ کشور عضو مجمع دارای طرح ملی دمانس هستند. پیام فوری طرح جهانی دمانس به دولت ها  اینست که طرح ملی کشور خود را با تامین بودجه اجرایی و پایش نمایند.

 پا ولا  با ربارینو، مدیر عامل جدید انجمن جهانی آلزایمر گفت " دولت ها همین حالا باید اقدام کنند. ما این فرصت طلایی را برای تغییر نگرش دمانس از ترس و عدم پذیرش به مبارزه علیه بیماری، شناخت، پذیرش و  حمایت باید تغییر دهیم.

۵۰ میلیون نفر با دمانس در جهان زندگی می کنند و تا سال ۲۰۵۰ این رغم سه برابر می شود. بیش از نیمی از افراد مبتلا در کشور های با درآمد کم و متوسط زندگی می کنند و فقط %۱۰ از این افراد تشخیص می گیرند.پیش بینی می شود  در سال ۲۰۱۸، هزینه جهانی دمانس بالغ بر یک تریلیون دلار خواهد شد.

 گلن ریس، رئیس هیات مدیره انجمن جهانی آلزایمردر مورد این تصمیم گفت که دمانس تنها بیماری مزمن است که درمان ندارد "حد اقل ۱ در صد هزینه آن باید صرف تحقیقات گردد تا راه حلی پیدا شود ".

انجمن جهانی آلزایمر و افراد مبتلا که با بیماری زندگی می کنند مورد مشورت قرار گرفتند تا طرح با نظرآنان نوشته شود. بطور مثال، یکی ازاهداف  تعریف شده برای همه کشورهای عضو، اطلاع رسانی فراگیر عمومی همگام با ایجاد فضائی دوستانه برای کمک به افراد مبتلا می باشد و پیش بینی شده است که %۷۵ کشور ها باید برای  طرح آموزشی ویژه مراقبت کنندگان و خانواده ها برنامه ریزی نمایند.   

 کیت سوافر، رئیس هیات مدیره انجمن جهانی همبستگی دمانس با امیدواری گفت" این برنامه ها برای ما که با دمانس زندگی می کنیم حیاتی میباشد  باید تا ا نجا که امکان دارد به ما کمک نماید تا بهتر و طولانی تر زندگی کنیم.

دمانس به روایت آمار

  • هر۳ ثانیه یک نفر در جهان به دمانس مبتلا می شود. اکثر این افراد تشخیص نمی گیرند  و در نتیجه کمک و حمایت نیز نمی شوند
  • دولت ها ملزم به برنامه ریزی طرح ملی دمانس برای کشور خود هستند
  • هزینه دمانس در سال آینده  بالغ بر یک تریلیون دلار خواهد شد
  • انجمن جهانی آلزایمر پیشنهاد کرده است که %۱ از هزینه دمانس در جهان صرف تحقیقات شود تا نتیجه ای  برای درمان قطعی حاصل شود.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا