چرا مو در تابستان می‌ریزد؟

کم شدن مو در زنان به دلایل متفاوتی اتفاق می­افتد که بسیاری از آن­ها قابل تشخیص و درمان است. بر اساس مقاله ­ای که در سال 2013 در مجله­ جراحی پلاستیک ترمیمی منتشر شد، محققان با به کار­گیری یک استراتژی جالب برای بررسی عوامل ژنتیکی و رفتاری، 92 دوقلوی همسان را از چند جهت مورد تحقیق قرار دادند. آن­ها از موهای سر هر­یک از دوقلوها عکس­های دیجیتالی گرفتند، اندازه گیری‌های دقیق از جلوی سر، دو طرف و بالای خط رویش مو‌ها انجام دادند، کم پشت شدن مو در هر قسمت از سر را مورد بررسی قرار دادند و پرسشنامه‌ای در مورد رفتارهای آن‌ها در طول زندگی تکمیل کردند.

سپس ریزش موی هر فرد با رفتارهایش را در طول زندگی ­اش مرتبط کردند و الگوی به دست آمده را با دو قلوی همسان خود مقایسه کردند. بر اساس این تئوری که هر دو قلوی همسان، ژنتیک تقریباً یکسان اما رفتارهای متفاوتی دارند، این آزمایش نشان می­داد که ژن‌ها در مقابل رفتارها، چقدر بر ریزش مو تأثیر می‌گذارند.

طبق اطلاعات به دست آمده، عواملی مثل استرس ­های فیزیکی بر ایجاد شرایطی که منجر به طاسی افراد می­شود مؤثر­ند. عمل جراحی، تصادف و یا ابتلا به یک بیماری شدید مثل آنفلوانزا نمونه ­هایی از استرس­های فیزیکی هستند که می­توانند رشد مو را متوقف کنند و باعث ایجاد ریزش مو تلوژن افلوویوم در افراد شوند.

دوران بارداری یکی دیگر از عواملی است که رشد مو را متوقف می­کند. ترشح هورمون­هایی خاص در این دوران باعث توقف رشد مو و ریزش آن می­شود.

تأثیرات منفی کمبود پروتئین در رژیم غذایی نیز در ایجاد ریزش مو مؤثر است و بعد از ۲ الی ۳ ماه به وضوح دیده می­شود که با مصرف ماهی، گوشت، تخم مرغ و لبنیات می­توان آن را جبران کرد.

عامل مهم دیگری که می­توان از آن در ایجاد ریزش مو نام برد وقوع استرس‌های عاطفی­ ای است که بعد از مسائلی چون طلاق، بحث و جدل و بیمار شدن و یا از دست دادن نزدیکان به وجود می‌آیند.

1. متن اشاره ای به ریزش در تابستان نکرده بود بلکه تنها دلایل زیرش مو را ذکر کرده بود. آیا ریزش تابستان با فصل عا ی دیگر متفاوت است؟