پرندگان چگونه از دایناسورها تکامل یافتند؟

تیمی متشکل از دانشمندان چند کشور جهان ژنوم 48 گونه از پرندگانی را مورد بررسی دقیق قرار داده اند که تاریخچه تکاملی پرندگان امروزی را نشان می دهد. آنها در ادامه نتایج به دست آمده را با نمونه های مربوط به بسیاری از مهره داران مقایسه کرده تا توالی های DNA مختص پرندگان را دریابند.

زیست شناسان تکاملی مدتهاست براین گمان هستند که تفاوتهای آناتومیکی درون و میان گونه ها ناشی از عناصر مرتبط با CIE می شوند که به آنها در اصطلاح علمی CREs گفته می شود. در واقع می توان گفت CREs مناطقی از ژنوم DNA هستند که با کدگذاری پروتئینها ارتباطی ندارند و ساختار و سایر مشخصه های ژنهای تنظیم کننده را کنترل می کنند.

در این بررسیها دانشمندان موفق به شناسایی میلیونها منطقه ژنومیکی موسوم به ASHCEs شدند که به نظر می رسد عملکرد CREs ها را دارند. دانشمندان همچنین برخی اصلاحات را در هیستونهای مرتبط با ASHCEs پیدا کرده اند.

در ادامه این بررسی، دانشمندان توالی های ASHCEs را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و متوجه شدند شباهت بسیار زیاد آنها شدند. این بدان معناست که ظهور ASHCEs احتمالا به دوران دایناسورها بازمی گردد.

اما نکته جالبتر این است که ASHCEs با تکامل مشخصه های پرندگان مرتبط هستند. به عنوان مثال دانشمندان دریافته اند ژنی موسوم به Sim1 که حاوی ASHCE است احتمالا با تکامل پرها در اندام پرواز مرتبط است.

ازآنجاکه ASHCEها در ژنهایی نظیر Sim1 به طرز قابل توجهی حفظ شده اند بنابراین در روندتکاملی که شروع آن به دوران دایناسورها بازمی گردد دست نخورده باقی مانده اند.

مهدی پیرگزی