غربالگری 62 نوع بیماری اطفال در مرکز طبی کودکان

 به گزارش سیناپرس به نقل ازایرنا، دکتر علی ربانی درخصوص این برنامه گفت: بسیاری از بیماری های متابولیک بار مالی سنگینی را به نظام سلامت کشور وارد می کنند از این رو برای کاهش این هزینه ها می توان از طریق غربالگری این بیماری ها را به موقع تشخیص داد و مانع از بروز آنها شد.
وی از سرماخوردگی و بیماری های عفونی نیز به عنوان شایعترین بیماری های کودکان نام برد و گفت: شکل بیماری ها تغییر کرده و در حال حاضر بیماری های خاص و ژنتیکی و بیماری های متابولیک مانند دیابت مشکل اصلی حوزه کودکان است؛ بیماری های خاص هزینه بالایی دارند و نگهداری و مراقبت از بیماران مبتلا با مشکلات خاصی همراه است.
ربانی افزود: در همایش امسال بیماری های کودکان ایران، غربالگری بیماران متابولیک انجام خواهد شد؛ در این غربالگری با گرفتن یک قطره خون قبل از اینکه فرد علامت دار شود، بیماری را تشخیص داده و درمان های لازم را آغاز می کنیم.
وی ادامه داد: این غربالگری که در سه روز اول تولد انجام می شود، برای شناسایی 62 نوع بیماری است و وسایل مورد نیاز آن خریداری شده و به زودی همزمان با بیست و نهمین همایش بیماری های کودکان در مرکز طبی اطفال رونمایی می شود.
رئیس بیست و نهمین همایش بیماری های کودکان خاطرنشان کرد: این غربالگری به صورت پایلوت انجام می شود اما برنامه وزارت بهداشت این است که به صورت کشوری انجام شود. 
ربانی با اشاره به برگزاری بیست و نهمین همایش بیماری های کودکان، گفت: همایش بیماری های کودکان که هر سال با هدف ارتقای سطح علمی پزشکان اطفال و فوق تخصص های کودکان برگزار می شود، امسال نیز با توجه به پیشرفت رشته های پزشکی موضوعات خاصی را مورد بررسی قرار می دهد. 
وی ادامه داد: یکی از محورهای همایش پیش رو، بحث روی بیماری CF است که امکانات وسیعی برای درمان مبتلایان به این بیماری در مرکز طبی فراهم شده است.
فوق تخصص غدد اطفال اظهار کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم همایش امسال، بحث روی PICU اطفال و همچنین دیابت اطفال، رادیولوژی اطفال و بیماری های متابولیک در ایران است که در بیماری های متابولیک بیشتر روی تشخیص و تغذیه مناسب با بیماری تمرکز می شود.
ربانی درمورد سایر موضوعات مورد بحث در بیست و نهمین همایش بیماری های کودکان، گفت: یکی دیگر از مباحث مهم در این همایش، موضوع رشد و تکامل کودکان است که وزارت بهداشت برنامه ریزی هایی در این زمینه دارد و موضوع دیگر پیشگیری از بیماری های ژنتیک است که توسط اداره ژنتیک در مورد آن برنامه ریزی شده است.
وی افزود: این همایش به همت مرکز طبی کودکان و با همکاری گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی ایران و مرکز تحقیقات رشد و تکامل و انجمن غدد و متابولیسم کودکان برگزار می شود.
بیست و نهمین همایش بیماری های کودکان از چهارم تا هفتم آبان ماه سال جاری در سالن اجتماعات مرکز طبی تهران برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا