متوسط طول عمر انسان به 120 سال میرسد

پپتیدها (peptides) پلیمرهای کوچکی هستند که از به هم پیوستن اسیدهای آمینه تشکیل شده و فعالیت مولکول های خاصی را تنظیم می کنند. یکی از انواع آنها، پروتئین های کوچکی هستند که بر نحوه واکنش بدن به رژیم غذایی و تمرینات ورزشی اثر می گذارند. پپتیدها در مواد غذایی که مصرف می کنیم، وجود دارند، اما دوز مصرفی می تواند از طریق داروها افزایش پیدا کند.

پروفسور ولادیمیر خاوینسون، رئیس منطقه اروپای انجمن بین المللی علم پیری شناسی و سالمندان در تحقیقات خود اثبات کرده است که از طریق کند کردن فرآیند پیری بوسیله بالا بردن عملکرد اندام ها، متوسط طول عمر انسان قابل افزایش است.

پس از 30 سال تحقیق و انجام آزمایش های مختلف بر روی موش صحرایی، مگس و موش شامل تنظیم پپتیدها، خاوینسون کشف کرد که امکان افزایش 30 تا 40 درصدی طول عمر وجود دارد.

پروفسور خاوینسون در این باره گفت: هر پپتید حدود 10 تا 15 ژن را تنظیم می کند. در این مطالعه، 17 نوع مختلف موجود زنده از جمله بره، مگس، موش صحرایی، میمون و انسان را مورد بررسی قرار دادیم و مشاهده کردیم که همین مکانیسم تنظیم پپتیدها منجر به افزایش عملکرد اندام ها می شود.

پروفسور خاویسنون معتقد است که تا حدود 50 سال آینده، متوسط طول عمر انسان به 120 سال افزایش خواهد یافت؛ با این حال سایر دانشمندان براین باورند که این مسأله به زمان طولانی تری نیاز دارد.

سمپوزیوم بین المللی طول عمر در تاریخ 28 مه (7 خرداد) به ریاست پروفسور خاوینسون، رئیس منطقه اروپای انجمن بین المللی علم پیری شناسی و سالمندان در ژنو (سوئیس) و با حضور کارشناسان و متخصصان برجسته این حوزه از سراسر جهان برگزار شد.

پیش از این نیز محققان دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا و مدرسه پزشکی هاروارد در بوستون، سازوکار سلولی‌ای را کشف کردند که به آنها اجازه می‌ دهد، روند پیری دی‌ان‌ای را معکوس و از تخریب آتی آن جلوگیری کنند. براین اساس، با دادن یک ترکیب خاص به موش‌های پیر، آنها می‌ توانند فرآیند ترمیم دی‌ان‌ای را فعال کرده و نه تنها از آسیب‌ های آینده جلوگیری کنند، بلکه آسیب‌های وارد شده را هم برطرف کنند.

این دستاورد، محققان را یک گام دیگر به تولید داروهای ضد پیری نزدیک تر کرد و درصورت موفق بودن آزامایشات بالینی بر روی انسان، می توان انتظار داشت که این دارو  طی 3 تا 5 سال آینده به بازار عرضه شود.

منبع: express