بهترین رساله‌های دکتری فیزیک و ریاضی ایران

این جایزه هر سال به بهترین پایان‌نامه‌های دکترا در رشته فیزیک اهدا می‌شود که از امسال پایان‌نامه‌های ریاضی هم به ان اضافه شده است. در کنار اعطای جوایز اصلی در این مراسم از میثم نصیری ریاضی‌دان ایرانی و عضو هیات علمی پژوهشکده ریاضیات پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به دلیل سخنرانی در کنگره جهانی ریضایات تقدیر شد.اونخستین ریاضی‌دان مقیم ایران است که در این کنگره سخنرانی کرده است.

برندگان هفتمین جایزه علیمحمدی در فیزیک

دکتر محمدرضا محمدی  با رساله‌ای ای با عنوان «آنتروپی درهمتنیدگی هولوگرافی در گرانش تعمیم یافته و هندسه های وابسته به زمان» که با راهنمایی محسن علیشاهی‌ها تدوین کرده وبه دفاع از ان پرداخته است یکی از برندگان این جایزه است. تحقیقات او در زمینه فیزیک انرژی های بالا است و در این پژوهش با استفاده از تمام نگاری یا هولوگرافی آنتروپی درهمتنیدگی هولوگرافی را مورد بررسی قرار داده است. موضوع رساله و اهمیت تحقیق، غنی بودن مطالب و نگارش رساله به سبک روان و قابل استفاده برای جمع بزرگی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، چاپ مقالات متعدد توسط نویسنده رساله در مجلات با ضریب تاثیر بالا، همکاری‌های بین‌المللی و همچنین کوتاه بودن زمان دوره دکتری محمدی مظفر از جمله دلایلی است که باعث انتخاب او برای دریافت این جایزه بوده است.

دکتر بابک زارع رمشتی  در پایان نامه‌ای با عنوان «ترابرد بار و اسپین در نانو ساختارهای با طیف دیراک» با راهنمایی دکتر علی قربان زاده مقدم رساله خود را در رشته فیزیک ماده چگال در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان ارائه کرده است. در پایان نامه دکتر زارع رمشتی خواص ترابردی سیستم‌های با طیف دیراک با تاکید بر نقش اسپین، اثرات ترموالکتریکی و نیز جریان‌های جوزفسونی مورد بررسی قرار گرفته است. مهم بودن موضوع تحقیق، نوین بودن مباحث، ارتباط آن با سایر موضوعات فیزیک نظیر مادهٔ‌چگال و اطلاعات کوانتومی، گسترش مفاهیم جدید در هولوگرافی و ارتباط آن با درهم‌تنیدگی، روان بودن متن رساله همراه با دقت علمی بالا، گستردگی در موضوعات مختلف و همچنین نتایج پژوهشی رساله از جمله دلایل داوران برای انتخاب دکتر رمشتی به عنوان دیگربرنده جایزه علیمحمدی در فیزیک عنوان شده است.

برندگان نخستین جایزه علیمحمدی در ریاضیات

دکتر مریم شاه سیاه، دانش آموخته دکتری ترکیبیات دانشگاه صنعتی اصفهان رساله خود با عنوان «اعداد رمزی دورها و مسیرهای گسترده در ابرگراف های یکنواخت»  را با راهنمایی دکتر غلامرضا امیدی ارائه کرده است. او در این رساله به بررسی قضیه رمزی در نظریه گراف پرداخته است. او در توانسته است در تعمیمی از اعداد رمزی کلاسیک به عنوان نمونه اعداد رمزی گراف‌ها، در نشریه رمزی به پیشرفت‌های جدی دست پیدا کند.اما از آنجا که تعیین مقدار دقیق اعداد رمزی ابرگراف‌ها بسیار دشوارتر از گراف‌هاست، نتایج به‌دست آمده در این زمینه محدود هستند.

دکتر ناصر گلستانی با راهنمایی دکتر سید مسعود امینی در رساله‌ای با عنوان «رسته نمودارهای براتلی و تابعگون های رسته *C-جبرها» پرداخته است.

او در این مطالعه به بررسی کارهایی پرداخته است که در ابتدا در سال ۱۹۷۲، براتلی انجامداده بود. او نمودارهای خاصی را که بعداً نمودارهای براتلی نامیده شدند برای مطالعة AFجبرها معرفی کرد. از معیارهای داوران در انتخاب برنده جایزه علیمحدی در ریاضیات این بوده که علاوه بر فارغ‌التحصیلی فرد از یکی از دانشگاه‌های داخل، کارهای علمی وی عمدتاً در ایران انجام شده باشد و همچنین سوابق علمی اعم از سوابق دانشجویی در مقاطع مختلف، کیفیت برون‌داده‌های علمی و چاپ آن در مجلات معتبر، توصیه‌نامه‌های علمی و تاثیر مثبت رساله در مسیر انجام پژوهش‌های پس از دوره دکتری هم ارزیابی شده است.

 

مسعود علیمحمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران بود که در بامداد ۲۲ دی ماه ۱۳۸۸ و در سن ۵۰ سالگی، هنگام بیرون آمدن از منزلش بر اثر انفجار یک بمب کنترل از راه دور ترور شد و به شهادت رسید. وی مدرک کارشناسی را از دانشگاه شیراز (۱۳۶۴) و کارشناسی ارشد (۱۳۶۷) و دکتری فیزیک با گرایش ذرات بنیادی را از دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۷۱ کسب کرد و اولین فردی بود که در ایران دکترای خود را در رشته فیزیک دریافت کرد.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا