آتش در آشوراده

عبدالحکیم فیروزی گفته است این آتش‌سوزی با تلاش نیروهای مستقر در جزیره ونیروهای اعزامی و بکارگیری تجهیزات خاموش شده است. اوگفته است این آتش سوزی احتمالا به دلیل بیدقتی انسانی رخ داده است، اما برای کشف دلیل اصلی کارشناسان مشغول بررسی منطقه هستند. سال گذشته یکی از مسئولان سازمان جنگل‌های و مراتع دلیل 30 درصد آتش‌سوزی‌های رخ داده در مناطق زیستگاهی و جنگلی ایران را به عوامل انسانی معرفی کرد. آن‌طور که گزارش‌های نشان می‌دهند؛ این آتش سوزی در حاشیه شمال شرقی اردوگاه دانش آموزی جزیره آشوراده اتفاق افتاده است.

فرماندار بندر ترکمن گفته است  بلافاصله بعد از بروز آتش‌سوزی  ماموران تمامی دستگاه‌های مستقر در آشوراده مانند دریابانی، حراست شیلات و محیط زیست اقدامات مهمی درکنترل حریق انجام داده و در ادامه با بسیج همه نیروها و امکانات، و به کار گیری تجهیزات تمامی دست‌گاه‌های اجرایی ماندد شهرداری، آتش نشانی و راهداری وانتقال آن‌ها بهجزیره آشوراده از این امکانات برای مهار اتش استفاده شد. فرماندار بندرترکمن اعلامکرده است در حال حاضر هم برای جلوگیری وآمادگی در جهت شعله ورشدن مجدد حریق دستگاه خودرو آتش نشانی و تراکتور با تانکر آب در محل برای جلوگیری از شعله ور شدن مجدد حریق مستقر است.

اثبات انسانی بودن حریق آشوراده ضرورت بازنگری در قوانین و استانداردها بوم‌گردی در ایران را بیش از پیش به اثبات می‌رساند. آشوراه‌ده یکی از مناطقی که توسعه صحیح بوم‌گردی در آن می‌تواند باعث بهبود حفاظت از آن شود. اما متاسفانه وقوع حوادث اینچنینی و نبود نظارت و استانداردهای کافی باعث شده است هر بار با مطرح شدن این بحث، نگرانی‌هایی در بین کارشناسان وهواداران محیط‌زیست پدید بیاید.
آشوراده دهی در مرکز شبه جزیره میان‌کاله در شهرستان بندرترکمن، استان گلستان است. آشوراده تنها جزیرهٔ ایرانی دریای خزر است. این جزیره که در سده‌های گذشته در پی عملکرد و فعالیت گروه‌های انسانی با حفر کانال از توده اصلی خشکی خود (شبه جزیره میانکاله) جدا افتاده‌است.آشوراده در سال ۱۳۵۴ جز نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد. در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب های مهم دنیا قرار گرفت و سومین اهمیت این منطقه عضویت آن در پناهگاه حیات وحش است که در تمامی ایام سال میزبان انواع پرندگان است. قسمت قابل استفاده و برنامه‌ریزی این جزیره چیزی حدود 400 هکتار وسعت دارد. 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا