فناوری «خودمان» را هم تغییر می دهد

اگر از جنبه های گوناگون به دنیای اطرافمان نگاه کنیم حیرت زده می شویم. دنیا آنچنان پیشرفت کرده که این سطح از نوآوری را تا چند دهه پیش تنها در فیلمها و داستانهای علمی و تخیلی تصور می کردیم.

امروزه رایانه های قدرتمندی در اختیار داریم که در جیبمان قرار می گیرند. دیگر برای تماشای برنامه های تلوزیونی، موسیقی های ضبط شده و کتابهای مختلف در هر زمان که بخواهیم مشکلی نداریم. برای ورود به دنیای دیجیتال تنها کافی است هدستهای واقعیت مجازی را بر سر کنیم. با مسیریابی دقیق از طریق ساعت هوشمندی که به دست بسته ایم دیگر کمتر اتفاق می افتد که در ترافیک گرفتار شویم. حتی خودروهایمان در پارکینگهایی قرار می گیرند که عملکرد آنها هوشمندانه است.

امروزه اگرچه هنوز در جوامعی زندگی نمی کنیم که خانه هایش مطابق آنچه که در داستانهای علمی و تخیلی آمده حبابی شکل است اما خانه های فعلی آنقدر هوشمند شده اند که می توانیم از کیلومترها دورتر با آنها ارتباط برقرار کرده و سیستم روشنایی را پیش از باز کردن در فعال کنیم. اگر با دقت به این روند نگاه کنید متوجه می شوید که فناوری با سرعتی زیاد انقلابی دگرگون کننده در زندگی مان ایجاد کرده است.

کیت اینستوناز بنیانگذاران شرکت Tech Toledo که درباره فراگیرشدن فناوریهای نوین به شرکتهای ارایه کننده مشاوره می دهد می گوید: تنها 20 سال پیش بود که نخستین تلفن همراه جهان ساخته شد، دستگاهی که به اندازه یک آجر بود اما حالا هر کسی یک دستگاه از آن را دارد.

واقعیت این است که فناوری آنچنان با سرعت در حال تغییر زندگی ماست که همراهی کردن با آن کار بسیار دشواری است. به باور کیت اینستوناز، هر آنچه که قرار باشد در آینده بیاید، در 5 سال پیش رو شاهد آن خواهیم بود.

بونی میشل از اساتید علم دیجیتال در دانشگاه Bowling Green می گوید: پیشرفتهای زیادی در حوزه های مختلف فناوری روی داده اما نکته این است که مردم چندان متوجه آنها نمی شوند زیرا این پیشرفتها در ابعاد مختصر روی می دهد.

هوش مصنوعی از جمله مظاهر فناوریهای نوین محسوب می شود که زندگی ما را به سرعت دستخوش تغییر می کند. این فناوری به سطحی از پیشرفت رسیده که حتی می تواند رفتار انسان را پیش بینی کند. امروزه از این فناوری در تلفنهای همراه هوشمند (نظیر Siri در آیفونها) و بازیهای رایانه ای و ویدئویی استفاده می شود حال آنکه بسیاری از آن بی اطلاع هستند.

 

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : thestar

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا