برگزاری نخستین دوره مسابقات مناظره دانشجویی به زبان انگلیسی

مهدی کاظمی خالدی در رابطه با برنامه های سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در سال جاری گفت: در سال جاری در حوزه مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران علاوه بر توجه به کمیت مسابقات به دنبال تعمیق آموزش‌ها و غنای علمی مسابقات در حوزههای مختلف چون گزارهها، تولید محتوا و رشد دانشجویان شرکتکننده هستیم. همچنین در جهت رشد این فضا و ارتقای آن، اجرای مسابقات مناظره به زبان انگلیسی با موضوعات بین‌المللی جهت آماده سازی دانشجویان برای حضور در رقابتهای بین‌المللی در دستور کار قرار گرفته است.

رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی افزود: در حوزه فعالیتهای زیست محیطی، تقویت باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و اجرای فعالیت‌های منطقه‌ای با توجه به نیاز مناطق مانند نشست‌های علمی، اردوهای زیست بوم و … در دست اجرا است، همچنین گسترش دامنه تعداد گروههای همراه با باشگاه در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: در حوزه کارآفرینی و صنایع خلاق و فرهنگی، همیاری به واحدهای جهاد دانشگاهی جهت تعیین خط مشی‌های مناسب در این مسیر، جز اولویتهای کاری بوده و همچنین انواع برنامه‌ها و رویدادهای ترویجی و کارآفرینانه و نوآورانه برای آشنایی و تمرین دانشجویان در دست اقدام قرار گرفته است.

کاظمی خالدی گفت: در حوزه راهبری شعب و کانونهای دانشجویی نیز برنامه آموزش و ارتقای مدیران شعب و دبیران کانون‌ها را در برنامه پیش روی سازمان داریم، همچنین توجه ویژه به ساماندهی شبکه اعضای دانشجویی جهاد دانشگاهی و افزایش مشارکت دانشجویان به عنوان عضو و در قالب کانون‌های دانشجویی مختلف در سطح شعب سازمان دانشجویان در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به مهمترین موفقیتهای این سازمان در سال گذشته بیان کرد: در سال گذشته سازمان دانشجویان چند محور کاری بر اساس افق برنامههای خود توسعه داد و یا بازآفرینی کرد. در حوزه تقویت فضای سالم گفت‌وگو در میان دانشجویان، تلاش گستردهای جهت گسترش کمی و کیفی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران صورت پذیرفت که با همت واحدهای جهاد دانشگاهی و همکاران در دبیرخانه مسابقات، علاوه بر رشد تعداد گروههای دانشجویی شرکت کننده، کیفیت گروهها و همچنین مشارکت مسئولان مختلف استانی و ملی در حوزه های مختلف بسیار قابل تقدیر بود.

رییس سازمان دانشجویان افزود: در سال 95 تعداد استانها و دانشگاه‌های برگزار کننده مسابقات از 14 واحد به 32 واحد ارتقا یافت که در این مسیر علاوه بر واحدهای جهاد دانشگاهی برای اولین بار با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با معاونت پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع)، مرحله دانشگاهی مسابقات در این دانشگاه برگزار شد.

کاظمی خالدی اظهار کرد: از نظر تعداد تیم از 170 تیم در سال 1394 به 440 تیم در سال 95 رشد داشتهایم که در مجموع نزدیک به 500 مسابقه مناظره با نزدیک به 200 گزاره مختلف در طول سال 1395 در دانشگاههای مختلف کشور برگزار شد. همچنین در جهت استفاده از ظرفیت ایجاد شده و دانشجویان تربیت شده در این مسابقات و نیز بررسی و فرهنگسازی گفتوگو در مسائل روز جامعه، اقدام به هماهنگی‌های مختلفی در جهت اجرای مسابقات تخصصی و ویژه صورت گرفت که از جمله میتوان به برگزاری مناظرات تخصصی در قالب نمایشگاه مطبوعات در غرفه های ایسنا و ایکنا، حضور و مناظره گروههای دانشجویی در برنامه‌های مختلف صدا و سیما مانند جیوگی و زاویه و نیز پخش کامل مسابقات مرحله کشوری از شبکه چهار سیما اشاره کرد.

احیای باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست در سال گذشته

وی بیان کرد: در حوزه فعالیتهای اجتماعی براساس سابقه قبلی و نیاز جدی کشور، احیای باشگاه داشجویان حامی محیط زیست در دستور کار قرار گرفت که با همکاری جهاد دانشگاهی واحد لرستان، گردهمایی گروههای دانشجویی حامی محیط زیست با حضور نزدیک به 100 گروه دانشجویی از دانشگاههای سراسر کشور با همراهی سازمانها و وزارتخانه‌های متولی امر به خصوص سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد. 

رییس سازمان دانشجویان افزود: از دیگر فعالیتهای محوری این سازمان که سالها با تلاطم‌های مختلفی مواجه شده بود مساله ساماندهی شعب سازمان، کانون ها و اعضای دانشجویی جهاد دانشگاهی در کشور بود که پس از پیگیری‌های ساختاری و تصحیح آیین‌نامه‌های مرتبط و هماهنگی‌های مورد نیاز درون ساختار معاونت فرهنگی، در اولین قدم شوراهای شعب سازمان ساماندهی شده و 31 شعبه دارای مجوز این سازمان فعالیت‌های خود را به طور جدی‌تر از سر گرفتند و در قدم بعدی بحث مجوز کانون‌های و گروههای دانشجویی جهاد در قالب شعب سازمان دانشجویان در دستور کار قرار گرفت که تا کنون درخواست مجوز بیش از 80 گروه و کانون دانشجویی در سراسر کشور به این سازمان ارسال شده که در حال بررسی و هماهنگی امور مربوطه هستیم.

وی در رابطه با شعار سال و ملزومات تحقق این شعار گفت: شعار سال که ابتدای سال جاری از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد به عنوان راهبردی مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی، برخاسته از آینده‌نگری و تدبیری هوشمندانه است. از یک سو تاکید دوباره بر اقتصاد مقاومتی، راه کاهش تاثیر پذیری کشور از تهدیدات سیاسی و فرهنگی خارجی است، به گونهای که همزمان با ارتباط با دیگر کشورها بتوان شرایط اقتصادی را تعریف کرد که به صرف تصمیم سیاسی، امکان فشار بر جامعه ایرانی را نداشته باشند.

کاظمی اظهار کرد: از سوی دیگر بحث اشتغال که مواجهه با سیل جوانان تحصیلکرده یکی از محوریترین مسائل جامعه کنونی ایران است و متاسفانه این جامعه جوان آماده، ابزار دانش و تجربه کافی برای ورود به بازار کار یا کارآفرینی را ندارند. لذا تلاش عملی برای رفع این معضل سنگ بنای موفقیت اقتصاد مقاومتی است. برای تحقق این هدف قطعادر جهت رفع دو نیاز بازار اقتصادی کشور یعنی تنظیم نیاز بازار به محصولات و خدمات و متخصصان ایرانی و از سوی دیگر تجهیز فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به ابزار و دانش کارآفرینی و مهارت حضور در بازار، باید اقدامات جدی صورت پذیرد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی؛ رییس سازمان دانشجویان با اشاره به برنامه ریزی‌های انجام شده در راستای فرهنگسازی برای رسیدن به تولید ملی گفت: در این راستا قسمتی از فرهنگ سازی به مصرف کننده بر میگردد و قسمتی نیز به ایجاد فرهنگ ورود جوانان مستعد به دنیای تولید و کارآفرینی بر مبنای رفع نیاز مصرف کننده با کیفیت و مناسب و شرایط بومی ارتباط دارد. در این بخش، حوزه نوآوری و کارآفرینی دانشجویان در سازمان دانشجویان بر اساس هدف گذاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، طراحی و اجرای برنامه‌های ترویجی در حوزه نوآوری و کارآفرینی برای دانشجویان و اجرای آن به کمک شعب این سازمان و معاونت‌های فرهنگی سراسر کشور را در دستور کار خود قرار داده است.

خالدی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به فرهنگ غنی ایرانی و ظرفیتهای موجود، بنده به عنوان دبیر ستاد ترویج و توسعه فناوریهای فرهنگی و هویت ساز در جهاد دانشگاهی، با همکاری دیگر سازمانها و مراکز فرهنگی و معاونتهای فرهنگی سراسر کشور به دنبال طراحی و اجرای برنامه‌های جدید آشناسازی دانشجویان با بازار این صنعت و نیز کمک به حوزه های مختلف فرهنگی جهت ایجاد ظرفیتهای تخصصی و اجرایی در بخشهای مختلف صنایع نرم هستم تا هم در جهت پاسخگویی به نیاز کشور برآییم و هم مسیر را برای کارآقرینی و نوآوری توسط دانشجویان خلاق و مستعد تسهیل کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا