ایران پیشتاز تولید داروهای زیست‌فناوری در منطقه است

مصطفی قانعی درخصوص وضعیت ایران در زمینه تولید داروهای زیست فناوری اظهار کرد: از 20 داروی موجود در کشور چهار دارو منوکلونال آنتی بادی و 16 دارو نوترکیب است.
وی افزود: همچنین ایران 61 دارو را در اولویت ملی خود قرار داده است که از این تعداد 29 دارو در مرحله آزمایشگاهی، پایداری محصول، صنعتی، نیمه صنعتی، مطالعاتی و تهیه پرونده دارویی در شرکت های دانش بنیان است.
قانعی تصریح کرد: پیش بینی می شود که داروهای جدید تا سال 99- 98 وارد بازار شوند و ایران تا سه سال آینده با تولید 49 دارو از مجموع 146 دارو در آسیا رتبه سوم را به دست آورد.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ادامه داد: اسامی داروهای زیست فناوری اولویت دار ملی و فهرست آنها در سایت ستاد توسعه فناوری (biodc.isti.ir) برای اطلاع رسانی به همه محققان، اساتید و شرکت های دانش بنیان در سراسر کشور قرار گرفته است که در آن 32 داروی دارای اولویت کشوری برای انتخاب نیز وجود دارد.
وی بیان کرد: محققان در صورت تمایل می توانند پروپوزال خود را برای کارگروه پزشکی ستاد توسعه زیست فناوری ارسال کنند تا در صورت تایید به صندوق زیست فناوری معرفی و از حمایت های مالی و نظارتی ستاد توسعه زیست فناوری بهره مند شوند.