نارسایی کلیه؛ مشکل روز ایرانیان

این مطالعه به سرپرستی دکتر رضا ملک‌زاده استاد برتر دانشگاه تهران و معاون وزیر بهداشتو تعداد دیگری از محققان علوم پزشکی کشور در حال اجرا است. مطالعه بزرگ کوهورت گلستان – بزرگترین مطالعه آینده‌نگر خاورمیانه که از سال ۸۳ تا به حال برای بررسی عوامل ایجاد و بروز انواع بیماری‌ها مثل سرطان وبیماری‌های مزمن، بیش از ۵۰ هزار ایرانی را در شمال شرق ایران مورد بررسی و پیگیری قرار داده است. در جدیدترین مطالعه که شامل بررسی ۱۱ هزار شرکت‌کننده بالای ۴۰ سال شامل ۴۳ درصد مرد و ۵۷ درصد زن، بوده مشخص شده است که حدود ۲۴درصد افراد مورد مطالعه کم کاری کلیه دارند و 4 درصد آن‌ها دچار کم کاری شدید هستند. این در حالی است که تقریبا 90 درصد افراد مبتلا از مشکل خود باخبر نبوده‌اند. دکتر ملک‌زاده نویسنده ارشد مقاله‌ای که نتایجش در مجله معتبر PLOS ONEمنتشر شده است، گفته است؛ بروز بیماری‌های مزمن کلیه، به عنوان یکی از عوامل مرگ و میر در دنیا به شدت رو به افزایش است. شروع تخریب کلیه می‌تواند بدون علامت باشد و متاسفانه با توجه به ظهور دیرهنگام  علائم بیماری مزمن کلیوی ، اغلب بیماران در مراحل پیشرفته به پزشک مراجعه می‌کنند.

همچنین نتایج این بررسی نشان می‌دهد شیوع کم‌کاری در زنان بسیار بیشتر از مردان است. همچنین شیوع این مشکل با بالارفتن سن، شهرنشینی و سواد کم همبستگی بسیار دارد. مدیر این مطالعه معتقد است اطلاعات کم در باره بیماری‌های فشار خون، دیابت و کلیوی بین مردم باعث شده است تا شیوع این بیماری در بین مردم کشور ما بسیار بیشتر از بقیه نقاط جهان باشد.

همچنین در این مطالعه مشخص شده است که افراد چاق در خطر بروز کمکاری کلیه هستند و شانس آن‌ها برای ابتلا 30درصد بیشتر است. این در حالی است که در کشور حدود 70 درصد مردم چاق بوده یا دارای اضافه وزن هستند. دکتر ملک‌زاده در ادامه، پرفشاری خون را  از عوامل مهم خطری دانست که احتمال ابتلا به کم کاری کلیه را به طور متوسط تا بیش از ۵۰ درصد افزایش می‌دهد.

فشار خون عامل مهم دیگری در زمینه افزایش خطر نارسایی کلیه است که متاسفانه در کشور ما رو به رشد است و به گفته مجری مطالعه بزرگ کوهرت گلستان، حدود 10 میلیون ایرانی از فشار خون شدید تا کم رنج می‌برند. همچنین نتایج بزرگترین مطالعه جهان در زمینه فشار خون که با همکاري سازمان بهداشت جهاني و صدها پژوهشگر جهان و ایران در امپریال کالج لندن در انگلستان انجام شده نشان می‌دهد بیش از یک میلیارد نفر در جهان به فشار خون مبتلا هستند.

نارسایی کلیه معمولا با علائمی همراه است: پف کردن و تورم اطراف چشم، احساس خستگی بیش از حد معمول، کم‌خونی، وجود ادرار در خون، وقفه تنفسی در خواب، خشکی و احساس خارش در پوست، احساس دفع ادرار در فواصل نزدیک به هم و تکرر ادرار بویژه در شب‌ها، دفع ادرار کف‌آلود و وجود حباب‌های فراوان در ادرار، تورم قوزک پا و نیز دست و پا و بخش‌هایی از بدن، کاهش اشتها، انقباض عضلانی، کاهش تمرکز و …. از جمله این علائم هستند.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا