توانایی نرم افزار‌های گوشی‌های هوشمند در کنترل دیابت

به گزارش سیناپرس به نقل از زیست فن، اخیراً دانشمندان توانسته‌اند میزان قند خون را در موش‌های دیابتی در محدوده طبیعی کنترل کنند. آ‌ن‌ها با استفاده از اطلاعات  چندین رشته مختلف نظیر مهندسی برق، توسعه نرم‌افزار و زیست‌شناسی مصنوعی، توانستند زیربنایی از یک تکنولوژی جدید فراهم کنند تا با استفاده از گوشی‌های هوشمند دیابت را در موش‌ها کنترل کنند.

برای این تحقیق، یک سرور خانگی برای پردازش سیگنال‌های بی‌سیم برنامه‌ریزی شده است. سلول‌های مهندسی‌شده نوری ( optically engineered cells ) در موش‌ها قرار داده شد و گوشی هوشمند را قادر ساخت تا هورمون‌های تولید شده توسط این سلول‌ها را در موش‌های دیابتی، از طریق مادون‌قرمز تنظیم کند. محققان پوشش زیست سازگار دارای چراغ‌های LED را که HydrogeLEDs دارد به سلول‌ها اضافه کرده‌اند. این چراغ توسط میدان الکترومغناطیسی خارجی روشن و خاموش می‌شوند. کاشت HydrogeLEDs در پوست موش‌های دیابتی به محققان اجازه داده است که هموستازی انسولین خون را از راه دور و از طریق یک برنامه گوشی هوشمند برقرار کنند. هنگامی‌ که سلول‌ها در هیدروژل (hydrogel) توسط چراغ‌های LED قرمز تحریک می‌شوند، انسولین موش به نام shGLP-1 یا “short variant of human glucagon-like peptide 1” را ترشح می‌کنند. تولید in vivo هورمون shGLP-1 در سلول‌های مهندسی‌شده در غلاف هیدروژل می‌تواند از راه دور به‌صورت نیمه‌خودکار کنترل شود.

در این مطالعه با ترکیب دستگاه‌های الکترونیکی و سلول‌های مهندسی‌شده نوری، یک گام مهم به سمت درمان‌های مبتنی بر اصلاح سلول برداشته شده است.