جبران کمبود آهن با ژن ارتقا دهنده رشد ریشه

به گزارش سیناپرس به نقل از زیست فن، نتایج این تحقیق می تواند منجر به بهبود عملکرد برای کشاورزان و ایجاد منابع غذایی غنی از آهن برای انسان و دام شود. ولفگارنگ بوش استاد زیست شناسی مولکولی گیاهی مؤسسه سالک و نویسنده مسئول این پزوهش ابراز می‏کند که این برای درک ما بسیار مهم است که گیاهان چگونه مشکل دریافت آهن را حل می‏کنند، زیرا با این که مقادیر آهن در کره زمین به شکل قابل توجهی زیاد است، در شکل قابل جذب آن توسط گیاه محدودیت وجود دارد.

کار اخیر دکتر بوش و محققان موسسه گریگور مندل واقع در اتریش بر روی گیاه آرابیدوبیس انجام شده که علف هرزی از خانواده کلم وخردل است. آنها دانه های آرابیدوبیس گونه های طبیعی کل کشور سوئد که بر انواع مختلف خاک از جمله خاک های با کمبود آهن رشد می کنند را جمع آوری کردند. تیم آنها به گونه های سازگار با خاک های دارای کمبود آهن و دارای ریشه طویل در شرایط سخت علاقه‏مند بودند. این محققین بذرها را در شرایط کمبود آهن کشت کردند و درطی دوره رشد میزان رشد ریشه را اندازه‎گیری کردند.

سپس آنها با یک روش نوین به نام “مطالعه پویش کل ژنومی” (GWAS) که ژن ها را به یک صفت مورد نظر نسبت می دهد، طول ریشه را بررسی کردند. آنها یک ژن به نام FRO2 کشف کردند که با طول ریشه در ارتباط بود. نسخه های مختلفی از این ژن در گیاهان وجود دارد که برخی از آنها با ریشه کوتاه و برخی با ریشه های بلند همراه هستند .

برای بررسی این ژن کشف شده دانه های دارای ژن غیر غعال FRO2 را کشت کردند. گیاهچه های حاصله دارای ریشه های کوتاه بودند. سپس این ژن را به گیاه انتقال دادند و این بار تحت شرایط فقر آهن کشت کردند. نتایج این پژوهش نشان داد که ژن FRO2 نقش مهمی در طول ریشه و رشد در شرایط کمبود اهن ایفا می کند.

ژن FRO2 یک ژن عمومی در تمامی گیاهان است و می توان با افزایش بیان این ژن کیفیت محصولات غذایی را بهبود داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا