بی خوابی های شبانه ارمغان تغییرات آب و هوایی

محققان دانشگاه هاروارد در این مطالعه، کیفیت خواب 750 هزار نفر از ساکنان مناطق مختلف آمریکا را در شرایط گرم تر شدن کره زمین مورد ارزیابی قرار دادند.

نتایج بدست آمده نشان داد، زمانی که دمای هوا افزایش پیدا می کند، میزان خواب شبانه افراد کمتر می شود و افراد مسن و فقیرتر، بیش از سایر افراد در این زمینه مشکل دارند؛ چراکه امکان استفاده یا تهیه دستگاه های خنک کننده را ندارند.

به گفته محققان، این افزایش قابل توجه در کاهش میزان خواب شبانه مردم ناشی از تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین است، چراکه روند گرم شدن شب ها سریعتر از روزها است. کره زمین بیش از 1 درجه سانتیگراد نسبت به دوره پیش صنعتی گرم تر شده است.

استرس گرمایی (heat stress) ناشی از تغییرات آب و هوایی، تأثیرات متعددی بر سلامت عمومی فرد و توانایی کار کردن در طول روز دارد. این مسأله باعث کاهش نرخ باروری می شود و اگر دمای کره زمین بیش از 7 درجه افزایش پیدا کند، بخش های زیادی از زمین بقدری گرم خواهند شد که دیگر امکان سکونت هیچ انسانی در این مناطق وجود نخواهد داشت. 

به گفته تام متیوز از دانشگاه جان مورز لیورپول، گرم تر شدن زمین، مشکلات فراوانی را برای مردم در نقاط گرمتر از جمله جنوب شرق آسیا ایجاد خواهد کرد.

بسیاری از ساکنان این مناطق، از توانایی مالی کافی برای خرید دستگاه های تهویه هوا برخوردار نیستند و حتی اگر همه آنها بتوانند این دستگاه ها را تهیه کنند، این مسأله به معنای افزایش انتشار کربن در جو خواهد بود.

حیوانات نیز تحت تأثیر گرم تر شدن کره زمین قرار گرفته اند و مدت زمان خواب زمستانی برخی از گونه ها کاهش یافته یا به طور کلی از بین رفته است. 

دور بودن از هوای گرم باعث بهبود کیفیت خواب شبانه شده و این مسأله به صورت مستقیم بر سلامت عمومی و طول عمر افراد تأثیر می گذارد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: theverge

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. تأثیر اب و هوا را بر شادابی و میزان خواب ، براحتی با سفر به مناطق خوش آب و هوا می توان درک کرد. علاوه بر این آب و هوای خوب بر میزان فعالیت و … هم اثر می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا