رهایی از بوی بدن دهان در ماه رمضان

به طور کلی 30 درصد جمعیت جهان با مشکل بوی بد دهان روبرو هستند و در هنگام گرسنگی‌های طولانی مثل روزه گرفتن این مشکل بیشتر شده وتعداد افراد درگیر هم بیشتر می‌شود.

بهداشت دهان

برای پیشگیری از بوی بد دهان حداقل هر روز 2 بار مسواک بزنید، باکتری‌های دهانی موجب بوی بد دهان می‌شوند. همچنین مسواکتان را هر 3 ماه یکبار عوض کندی تا باکتری‌های جدید وارد دهانتان نشوند. همچنین به دلیل این‌که باکتری‌های ایجاد کننده بوی بد دهان در محیط اسیدی رشد می‌کنند، شستن دهان با جوش شیرین می‌تواند کمک مناسبی برای از بین بدن آن‌ها باشد. جوش شیرین را می‌توان یک بار در شبانه روز مثل خمیردندان به کمک مسواک استفاده کرد. شست‌وشوی دهان با قرقره کردن آب نمک نیز باعث می‌شود علاوه بر دهان، میکروب‌های احتمالی گلو و لوزه نیز از بین برود. همچنین تمیز کردن زبان با پشت بعضی از مسواک‌ها که به همین منظور طراحی شده‌اند نیز می‌تواند پرزهای زبان را از باکتری‌ها تمیز کند. در نهایت بهتر است هر چند وقت یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید و از سلامت دندان و لثه‌های خود مطمئن شوید.

 

مواد غذایی

استفاده از میوه‌ها و سبزیجات دارای فیبر یکی از بهترین روش‌های برای جلوگیری از بودی بد دهان است، خوردن یک سیب در فاصله افطار تا سحر به مرطوب ماندن دهان در طول روز کمک می‌کند.

 همچنین خوردن غذاهای دارای ویتامینD  مثل زرده تخم‌مرغ، ماهی، آب پرتقال، ماست و استفاده از میخک، رازیانه و هل که خواص ضدمیکروبی دارند، باعث حفظ بوی خوش دهان در زمان روزه‌داری می‌شوند. برخی روش‌های دیگر مثل جویدن برگ نعناع، پونه و جعفری تازه، کرفس و خوردن انجیر به خوشبو شدن دهان کمک زیادی می‌کند. نوشیدن چای سیاه و سبز باکتری‌های دهانی و ترکیبات سولفوری را کاهش می‌دهد و دهان را مرطوب نگه می‌دارد. به همین دلیل نوشیدن چای بدون شیرینی بین افطار تا سحر توصیه می‌شود.

 

فضای دهان را همیشه مرطوب نگه دارید

یکیاز دلایل ایجاد بوی بدن در دهان خشک شدن بیش از اندازه دهان در ماه رمضان است. البته موارد دیگری مث خوابیدن با دهان باز، مصرف برخی دارو‌ها و اتفاقات دیگر مثل سرماخوردگی و عمل جراحی بینی هم ممکن است باعث خشکی دهان شوند. این مسئله باعث ماندن موادغذایی وایجاد بوی بد می‌شود. برای حل این مشکل بهتر است دهنتان را همیشه مرطوب نگاه دارید. به طور کلی نوشیدن آب در طول روز خواص بسیاری برای حفظ سلامت بدن دارد. با این حال اهمیت نوشیدن آب به میزان کافی در ماه رمضان چند برابر می‌شود. دی‌هیدراته شدن بدن علاوه بر تهدید سلامت، باعث خشکی دهان و بروز بوی ناخوشایند می‌شود.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا