تولید واکسن نیاز به تسهیلات ویژه دارد

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر مصطفی قانعی، رئیس انستیتو پاستور اظهار کرد: در گذشته به دلیل تحریم‌ها و مسائلی که در نحوه مدیریت وجود داشت، مجبور به واردات شدیم؛ اما از حدود 3 سال پیش نه تنها هیچ گونه وارداتی نداشتیم، بلکه به کشورهای هم‌جوار نیز اعلام کردیم که آمادگی صادرات واکسن را داریم.

رئیس انستیتو پاستور افزود: محصولات تولیدشده در پاستور، از لحاظ کیفیت (‌برای خرید) در کشورهای دیگر تست شده است و در این ارزیابی‌ها توانسته بالاترین کیفیت را به خود اختصاص دهد.

قانعی ادامه داد: در حال عقد قرارداد با کشورهای خارجی هستیم و نمونه‌ای را به مکزیک ارسال کردیم و همچنین ترکیه و پاکستان نیز خواستار ارسال نمونه برای انجام آزمایش شده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در نظام ملی کشور 11 واکسن تزریق می‌شود، در حالی‌که در دنیا حداکثر 18 واکسن وجود دارد،‌ گفت: در حوزه واکسن‌ها تمام آن چیزی که در دنیا تزریق می‌شود و در کمیته کشوری نیز برای تزریق در ایران تایید شده، در دستور کار انستیتو پاستور قرار گرفته است. به عنوان مثال واکسن اسهال یک سال است که تایید شده و در دستور تولید ما نیز قرار گرفته است.

بخش خصوصی به حوزه واکسن وارد نمی‌شود

رئیس انستیتو پاستور در ادامه با بیان اینکه بخش خصوصی به دلیل حاشیه سود خوب به حوزه دارو وارد شده است، اظهار کرد: قیمت واکسن پایین است از این رو ورود به این حوزه برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی ندارد، البته این مساله حتی در کشورهای پیشرفته نیز موضوعیت دارد و مختص ایران نیست.

وی تصریح کرد: در انستیتو پاستور صرفا در اموری که بخش خصوصی ورود نمی‌کند و حاشیه سودی ندارد ولی برای مردم دارای منفعت است، کار می‌کنیم. از طرفی با توجه به اینکه واکسن به تمام افراد سالم تزریق می‌شود، باید از حساسیت و دقت بالایی برخوردار باشد؛ از این رو فعالیت در این حوزه حتما باید با حمایت دولت و زیرساخت‌های دولتی انجام شود.

قانعی تاکید کرد: دارو برای انسان بیمار است، اما واکسن برای انسان سالم است؛ بنابراین اگر واکسن مشکل داشته باشد، انسان‌های سالم را دچار مشکل می‌کند.

حوزه واکسن نیاز به تسهیلات ویژه‌ای دارد

رئیس انستیتو پاستور در ادامه با بیان اینکه سال گذشته نسبت به سال 94 توجه بیشتری به پاستور شد، افزود: قرار است امسال بودجه مناسب‌تری را به پاستور ارائه دهند و از محل بودجه‌هایی که وزارت بهداشت دریافت می‌کند، برای تولید واکسن هم سهمی گذاشته شود. البته سال‌های قبل نیز کمک شد و توانستیم زیرساخت تولید واکسن‌های ویروسی را شکل دهیم و کیفیت واکسن هاری دامی را ارتقاء دادیم که در حال ارتقای کمیت این واکسن نیز هستیم.

وی تصریح کرد: طی سه سال گذشته توجه به پاستور صورت گرفت و مجلس از لحاظ اعتبارات به ما کمک کرد. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان اعتباراتی را از خارج از مجموعه پاستور دریافت کردند. اما به طور کلی برای تولید واکسن باید تسهیلات خوبی ارائه شود، چراکه بخش خصوصی سرمایه خود را وارد این حوزه نمی‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا