فستیوال جهانی علم در نیویورک

هفته آینده شهر نیویورک میزبان جشنواره جهانی علم خواهد بود

جشنواره جهانی علم (World Science Festival) برنامه‌ای است که حدود ده سال پیش و به ابتکار برایان گرین (Brian Greene)  فیزیکدان برجسته و مروج علم شناخته‌شده، و تریسی دی (Tracy Day) ژورنالیست برجسته که چهار بار جایزه اِمی را دریافت کرده است، تأسیس شده است.

هدف این جشنواره که از بخش‌های متنوعی تشکیل می‌شود، آشتی دادن مردم و به‌خصوص نوجوانان و جوانان با علم و آشنایی با تأثیرات آن در زندگی روزمره مردم است.

Photo: World Science Festival 

برایان گرین، در گفتگویی با فرید زکریا، روزنامه‌نگار آمریکایی، درباره این جشنواره گفته است:«متأسفانه بسیاری از بچه‌های ما در مدرسه تجربه‌ای که از علم دارند، موضوعاتی است که یا باید حفظ کنند، یا کاربرد فرمول‌هایی را یاد بگیرند و در امتحان به آن‌ها پاسخ دهند و بعد از آن در ادامه زندگی هیچ‌گاه با آن روبرو نخواهند شد. ما باید این دیدگاه را عوض کنیم. علم موضوع کسل‌کننده‌ای نیست. دنیای پر شروشور و هیجان‌انگیزی است که در زندگی ما به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم نقش بازی می‌کند. ما در این جشنواره چهره علم را به مردم نشان می‌دهیم و از دستاوردهای آن می­گوییم که زندگی ما را شکل داده و دنیای امروز و آینده ما را می­سازد.»

برنامه امسال از بخش‌های متنوعی تشکیل‌شده است. حضور تعدادی از دانشمندان برجسته و به نام در جلسات گفتگو و پرسش و پاسخ، اجراهای هنری، آزمایش‌های موضوعی و نمایش‌های جذاب علمی بخش‌هایی از برنامه امسال را تشکیل می‌دهد.

یکی از بخش‌های جذاب این جشنواره به خیابان آوردن علم و فناوری است. امسال علاوه بر برنامه‌های عمومی، برنامه ویژه‌ای در میدان تایمز نیویورک که یکی از پررفت‌وآمد ترین و مهم‌ترین مراکز گردشگری آمریکا به شمار می‌رود برگزار خواهد شد.

Photo: World Science Festival

این برنامه رایگان به نام علم در میدان نام‌گذاری شده است قصد دارد تا مخاطبان و رهگذران را با علم و دستاوردهای آن در زندگی روزانه آشنا کند. یکی از بخش‌های این برنامه‌ها تأمین انرژی لازم با کمک قدم زدن افراد در خیابان است. یکی از بخش‌های اصلی امسال، سازه‌ای است که به نام هولوسنس است. محصولی ابتکاری از لارس جین و اپرای اِرلی مورنینگ به معنی صبح زود (Early Morning Opera)  که با همکاری مرکز هنری میدان تایمز اجرا می‌شود،  قرار است در نمایشی خیره‌کننده رفتارهای روزانه ما را به گرمایش زمین و تغییرات اقلیم مرتبط سازد. این  نمایش به‌خصوص با توجه به سیاست‌های اخیر دولت ایالات‌متحده مبنی بر نادیده گرفتن توافق پاریس در زمینه اقدام علیه گرمایش زمین، موردتوجه ویژه‌ای قرار خواهد داشت.

چنین جشنواره‌هایی که با استفاده از آخرین فناوری و تجهیزات و مشارکت چهره‌های نام‌آشنا و برجسته علمی و هنری و استفاده از ایده‌های نو و خلاقانه برگزار می‌شوند فرصتی برای مردم عادی خواهد بود تا با نقش علم و زندگی دانشمندان و تأثیر آن بر زندگی روزمره خود آشنا شوند.

جشنواره جهانی علم یکی از مواردی است که نهادهای ترویج علم در کشور ما نیز می‌توانند از آن الگو بگیرند.

این جشنواره از تاریخ 31 می تا سوم ژوئن برگزار خواهد شد و برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وب سایت آن در این  نشانی مراجعه کنید.

 

پوریا ناظمی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا