روند تدوین سند ملی تحول علوم انسانی بررسی شد

در ابتدای این جلسه که به ریاست دکتر غلامعلی حدادعادل برگزار شد، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دکتر حمید پارسانیا در مورد روند تهیه و تدوین «سند ملی تحول علوم انسانی» گزارشی ارائه کرد.

وی با اشاره به ارتباط شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: کار تدوین پیش‌نویس این سند قریب به دو سال طول کشید و همه صاحب‌نظران در این زمینه اعلام نظر کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این سند همه ابعاد تحول مانند اسلامی سازی، بومی‌سازی، روزآمدسازی و کارآمد سازی در چهار ساحت آموزش، پژوهش، استاد و متن درسی مورد توجه قرار گرفته است.

پس از سخنان دکتر پارسانیا، اعضا ضمن تأکید بر تسریع در تصویب و اجرای این سند، بر لزوم همکاری همه نهادها در این زمینه نیز تأکید کردند.

در ادامه جلسه 137 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی، بررسی سرفصل‌های درسی و برنامه آموزشی رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی که در جلسات قبل مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، در دستور کار قرار گرفت.

در گزارشی که توسط دکتر مسعود درخشان، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کارگروه اقتصاد ارائه شد، با اشاره به انعطاف‌پذیری برنامه درسی تدوین شده برخی از مصادیق این موضوع مورد اشاره قرار گرفت. پس از ارائه این گزارش، دکتر حداد عادل با اشاره به هماهنگی بین شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بر لزوم تقویت هر چه بیشتر این هماهنگی تأکید کرد.

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این زمینه گفت: در آئین‌نامه ابلاغ شده به دانشگاه‌ها بر لزوم در نظر گرفتن و اجرای مصوبات شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی تأکید شده است.

دکتر حداد عادل هم در مورد بحث برنامه درسی رشته اقتصاد گفت: جریان احیاءگر اسلامی در قرن اخیر که در تألیفات امثال استاد شهید مطهری نمود پیدا کرده، مبتنی بر تبیین ابعاد مکتب اقتصادی اسلام است.

وی افزود: امروز هم باید مسئله اقتصاد بسیار جدی گرفته شود و اگر اقتصاد اسلامی نشود، اسلامی شدن جامعه ممکن نخواهد بود.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از سخنان دکتر حداد عادل اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی، به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: توجه بیشتر به نظرات اقتصادی متفکران مسلمان، تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی، در نظر گرفتن اقتصاد روستایی و کشاورزی، گنجانیدن سرفصل اقتصاد آموزش در این برنامه درسی، توجه به تاریخ اندیشه‌های اقتصادی در غرب و توجه به قابلیت‌های اقتصاد مجازی و اقتصاد فرهنگ در اشتغال و کارآفرینی و استفاده بیشتر از سرفصل ریاضیات در این رشته.

پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی، کلیات برنامه درسی و سرفصل‌ درسی رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی به تصویب رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا