مقاله فیزیک‌دان ایرانی در ساینس

مقاله نوشته شده توسط این استاد پژوهشگاه دانش‌های بنیادی که در ایران کار می‌کند به همراه همکارانش در به بررسی Tuning quantum non-local effects in graphene plasmonics  یا  اثرات کوانتومی غیر محلی در پلاسمونیک گرافن می‌پردازد.

دکتر عسگری یکی از مهم‌ترین فیزیکدان‌های ایرانیدر زمینه فیزیک ماده چگال است. اودر حال حاضر رییسپژوهشکده علوم نانو پژوهشگاه دان‌شهای بنیادین است.  دکتر عسگری ابتدا در دانشگاه شریف لیسانس فیزیک گرفته است، سپس در دانشگاه شهید بهشتی فوق‌لیسانس فیزیک گرفته و دوباره در بازگشت به دانشگاه شریف مدرک دکترای خود را دریافت کرده است. او سپس به مدت یک‌سال دوره پسادکترایش را همین پژوهشگاه دانش‌های بنیادین گذارنده و سپس برای گذارندن دوره تکمیلی به ایتالیا رفته است. او همچنین از سال ۲۰۰۴ به عنوان عضو هیات علمی پژوهشکده فیزیک پذیرفته شده ات و فعالیت‌‌اش را در این پژوهشگاه آغاز کرده است. اوسابقه همکاری با محققان بسیاری در خارج از کشور را دارد و پیش از این همموفق به چاپ مقالاتی در مجلات معتبر از جمله مجله ساینس شده است.پیش ار این دکتر عسگری ریاست پژهشکده فیزیک پژوشگاهو ریاست آزمایشگاه ملی ماده چگال را بر عهده داشته است.

پژوهشگاه دانش‌های بنیادی مؤسسه‌ای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که در سال ۱۳۶۸ با نام «مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات» تأسیس شد. هدف اولیه «مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات»، پیشبرد پژوهش و نوآوری در این دو رشته و فراهم آوردن الگویی برای ترویج و اعتلای فرهنگ پژوهش در سطح کشور بود که فعالیت خود را با 3 هسته تحقیقاتی در فیزیک نظری و 3 هسته تحقیقاتی در ریاضیات آغاز کرد. تسری فعالیت این مرکز به حیطه‌های دیگر، منجر به ارتقای مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات در سال 1376 به پژوهشگاه شد و به این ترتیب «پژوهشگاه دانش‌های بنیادی» در جامعه علمی ایران شناخته شد.

این پژوهشگاه در حال حاضر با 8 پژوهشکده در زمینه‌های گوناگون علوم بنیادی با عناوین پژوهشکده ذرات و شتابگرها، پژوهشکده ریاضیات، پژوهشکده علوم شناختی، پژوهشکده علوم کامپیوتر، پژوهشکده علوم نانو، پژوهشکده فلسفه تحلیلی، پژوهشکده فیزیک و پژوهشکده نجوم در حال فعالیت است.

ارکان پژوهشگاه دانش‌های بنیادی عبارت است از هیئت امنا، رئیس، و شورای پژوهشگاه. ریاست این پژوهشگاه نیز از آغاز تأسیس تا کنون بر عهده دکتر محمدجواد لاریجانی است.

غزال غضنفری