فتوسنتز مصنوعی راه‌حلی برای مشکل جهانی کربن

دی‌اکسیدکربن از جمله گازهای گلخانه‌ای است که حداقل از سه میلیون سال پیش تاکنون به بالاترین سطح خود رسیده و در سال 2013 میلادی بالاترین رکورد را داشته است. همچنین هرچه میزان انتشار این گاز در جو بیشتر باشد به افزایش دمای جهان منجر می‌شود.

کارشناسان آمریکایی در بررسی‌های جدید خود به راه‌حلی دست یافته‌اند و بر اساس آن سیستم خاصی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند گاز دی‌اکسیدکربن را پیش از آنکه وارد جو شود به دام اندازد. در این روش، فرآیند طبیعی فتوسنتز شبیه‌سازی می‌شود و گیاهان با استفاده از انرژی موجود در نور خورشید، کربوهیدرات را از آب و گاز دی‌اکسیدکربن به طور مصنوعی تولید می‌کند.

هرچند این روش موجب می‌شود که آب و گاز دی‌اکسیدکربن به «استات» که معمول‌ترین عنصر اصلی برای بیوسنتز است، تبدیل شود. علاوه بر این، پس از آن انرژی خورشیدی را برای تبدیل گاز دی‌اکسیدکربن به محصولات شیمیایی با ارزش همچون پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر مورد استفاده قرار می‌دهند.

«پیدونگ یانگ» یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه گفت: باورمان این است که این سیستم یک تحول مهم در زمینه فتوسنتز مصنوعی است. همچنین این سیستم از این امکان برخوردار است که به طور ریشه‌ای صنعت نفت و شیمی را تغییر دهد و در نهایت بتوان مواد شیمیایی و مواد سوختی را به شیوه‌ای تجدیدپذیر تولید کرد.

در حالی که کشورهایی همچون آمریکا در تلاش برای کنترل انتشار کربن هستند، سوزاندن سوخت‌های فسیلی همچنان منبع اصلی استفاده بشر از انرژی در آینده پیش‌رو خواهد بود. بنابراین، یافتن راه حلی برای به دام انداختن این کربن و کاهش تاثیرگذاری آن بر تغییرات جوی ضرورت دارد.

به گزارش ایسنا، کارشناسان تاکنون به فناوری‌هایی برای به دام انداختن کربن دست یافته‌اند که آن را به ترکیب‌های ارگانیک بی‌ضرر تبدیل می‌کند. با این حال تا فراهم شدن زمینه لازم برای استفاده تجاری و گسترده از این فناور‌ی‌ها راه طولانی در پیش است و فناوری‌های دیگر نیز خود با چالش‌های زیست محیطی همراه هستند. با این وجود تکنیک فتوسنتز مصنوعی دست‌کم مشکل شیوه‌های دیگر را با به دام انداختن گاز دی‌اکسیدکربن برای مصارف مفید برطرف می‌سازد.