بی‌سحری روزه نگیری

شاید بسیاری تصور کنند که روزه گرفتن بدون سحری اقدام مناسبی برای حدف چربی‌های بدن و کاهش وزن است. اما این موضوع ابدا درست نیست  ومی‌تواند منجر به بروز مشکل کبد چرب شود. البته کبد چرب به خودش به بیماری نیست، اما عامل بروز بیماری‌هایی مثل  مسائل قلبی و عروقی و سکته تا سرطان کبد خواهد شد که بر اثر تجمع بیش‌ از اندازه چربی در کبد رخ خواهد می‌دهد.

افزایش چریی یعنی چربی کبد که در حالت عادی حدود 5 درصد است بیشتر شده وبه 30 تا 40 درصد برسد که بر اثر تجمع بافت چربی در سلول های کبد ایجاد می‌شود.کوروش جعفریان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مورد گرفته است، نخوردن سحری برای کسانی که توانایی بدنی کمتری دارند بیشتر آسیب‌زا است. او گفته ست حذف وعده سحری یا یکی از وعده‌ها از عوامل مهم چاقی استو باعث ایجاد ولع خوردن خواهد شد. به این ترتیب فرد در یک وعده غذایی میزان زیادی کالری جذب می‌کند که باعث بروز مشکلات بدنی از جمله کبد چرب خواهد شد.

جعفریان گفته است بر خلاف انتظار برخی افراد به دلیل پرخوریدر ماه رمضان چاق می‌شوند.اودرباره دلایل تاثیر بدی سحری نخوردن گفته است:« بدن این افراد شروع به سوخت و ساز چربی ها کرده و حالت اسیدی پیدا می کند و فرد طول روز را راحت تر تحمل می کند اما این راحتی قطعا آسیب هایی مانند کبدچرب، دیابت، پرفشاری خون و چاقی در پی خواهد داشت».

او همچنین گفته است با توجه به اینکه مصرف قند باعث ترشح انسولین می‌شود، توصیه کرده برای جلوگیری از گرسنگی در طول روزدر وعده سحری از مصرف بیش از اندازه مواد شیرین خودداری کنید چون قندهای ساده مانند شربت و مربا باعث می شود تا انسولین بدن بیش از حد ترشح شده و فرد حدود ساعات 9 تا 10 صبح بشدت احساس گرسنگی کند. به جای این مواد اوگفته است وعده سحری را مطابق وعده نهار در نظر گرفته و همان چیزهایی را بخورید که در وعده نهاد می‌خورید:« توصیه می شود در سحری از غذاها با فیبر بالا مانند نان سبوس دار و حبوبات به همراه سبزیجات استفاده کند.»

او همچنین توصیه کرده است که وعده های افطار، شام و سحر را طوری تقسیم کند که خیلی به هم نزدیک نباشد. در وعده افطاری غذای ساده که شبیه صبحانه، صرف کنند تا برای وعده شام آماده باشند.

او گفته است روزه‌داران بعد از افطار کمی راه بروند . او گفته دلیل این مسئله تحرک کم روزه‌داران است که باعث مشکلات عدیده سلامتی می‌شود و بهتر آن‌ها نیم ساعت راه بروند و سپس شام مصرف کنند. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: «وعده شام می تواند مانند روزهای عادی باشد و در این وعده غذایی می تواند از غلات و سبزیجات و استفاده کرد» وی بر مصرف سبزی و میوه توصیه کرد و گفت: باتوجه به اینکه ماه رمضان در فصل گرم واقع شده است، مصرف سبزی و میوه می تواند آب بدن حفظ کرده و جلوی کم آبی را بگیرد.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا