تروریست ها چگونه فکر می کنند؟

تیمی از پژوهشگران روان شناس در تلاش هستند تا با استفاده از روش های علمی نسبت به فهم طرز فکر و نوع عملکرد تروریست ها اقدام کنند. در این مطالعات، 66 نفر از اعضای زندانی یک گروه تروریستی در کشور کلمبیا که دارای یکی از بالاترین آمارهای ترور و شورش در جهان است، مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند. یافته های این مطالعات منجر به شناسائی الگوئی ویژه شد که پژوهشگران از آن با عنوان الگوی قضاوت اخلاقی غیر عادی یاد می کنند. این الگو و شناسائی آن می تواند پایه و اساس مناسبی برای مشخص کردن طرز فکر افراد تروریست و افراد غیر مجرم باشد.

پژوهشگران امیدوارند با انجام این مطالعات قادر به بررسی و شناخت الگوی فکری و نحوه قضاوت و استنتاج ذهنی تروریست ها شوند اما برای درک این موضوع که تفکر فوق در چه زمانی وارد مرحله خطرناک شده است، نیازمند بررسی و انجام پژوهش های بیشتر است.

آگوستین ایبانز و آدولف گارسیا از دانشگاه فاوالورو Favaloro University در بوینس آیرس که از اعضای این تیم تحقیقاتی بین المللی به شمار می روند؛ در این رابطه اعلام کردند: طی کردن مراحل قانونی و متقاعد کردن مقامات دولت کلمبیا برای صدور مجوز ارتباط آن ها با افراد تروریست و زندانیان خطرناک، نزدیک به چهار سال به طول انجامید. در نهایت این گروه موفق به ایجاد ارتباط و مطالعه اعضای گروه های شبه نظامی راست افراطی در زندان های کلمبیا شدند که عمدتا دارای سوابق جنائی از جمله قتل بوده و در بین آن ها تعدادی نیز دارای سابقه انجام قتل عام جمعی هستند.

اعضای تیم پژوهشی فوق؛ زندانیان مورد نظر را تحت آزمایش های مختلف روان شناسی قرار داده و روش های استنتاج و تفکر اخلاقی آن را مورد بررسی قرار دادند. در یکی از بخش های این مطالعات، سناریوهایی در برابر شرکت کنندگان قرار می گرفت که در آن افراد به صورت تصادفی یا با برنامه ریزی های قبلی به دیگران آسیب می رساندند. در ادامه از افراد زندانی درخواست می شد این سناریو ها را در رتبه های مختلفی از کاملا ممنوع تا کاملا مشروع و قابل اجرا، طبقه بندی کنند.

دکتر ایبانز در این رابطه اعلام کرد: در حالت عادی باید موضوع آسیب رساندن به دیگران از روی تعمد، با اعتراض بیشتری از سوی داوران قرار گیرد اما این الگو در بین تروریست ها کاملا برعکس بود. در حقیقت بر اساس الگوی ذهنی تروریست ها، قضاوت افراد بر پایه نتایج اقدامات آن ها است نه مقاصد و اهداف.

پژوهشگران امیدوارند با انجام این مطالعات قادر به بررسی و شناخت الگوی فکری و نحوه قضاوت و استنتاج ذهنی تروریست ها شوند اما برای درک این موضوع که تفکر فوق در چه زمانی وارد مرحله خطرناک شده است، نیازمند بررسی و انجام پژوهش های بیشتر است. البته باید در نظر داشت که عوامل و موارد مختلفی در شکل گیری ذهنی و مولفه های قضاوت ذهنی تروریست ها موثر هستند. برای نمونه در جمعیت تروریست های مورد مطالعه قرار گرفته در آمریکای جنوبی، عامل مذهب نقش چندانی نداشته و عمده افرادی که جذب گروه های تروریستی می شوند با اهداف مادی و اقتصادی این اعمال را انجام می دهند. این موضوع می تواند در نوع تفکر و استنتاج فکری افراد موثر بوده و در جوامعی که مذهب نقش پر رنگ تری دارد، این الگو می تواند متفاوت باشد. البته پژوهشگران روان شناس از جمله پرفسور سینا فاضل از دانشگاه آکسفورد در این رابطه اعتقاد دارند که پژو.هش های انجام شده تیم بین المللی فوق الذکر، قدمی بسیار بزرگ به سمت جلو محسوب می شود.

در این مطالعات از داده های و اطلاعات روان شناختی افراد بزه کار و تروریست های مختلفی از کشورهای آرژانتین، ایالات متحده آمریکا، کلمبیا و شیلی استفاده شده است و شرح و کامل و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره ژورنال تخصصی  Nature Human Behaviour منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

منبع: bbc

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا