ثبت 162 فرم تقاضای تبادل فناوری در حوزه کاربرد فناوری نانو در صنایع غذایی

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته با حضور 1500 فعال داخلی و خارجی صنایع غذایی و کشاورزی برگزار شد و در این نمایشگاه شرکت کنندگانی از ایران و 37 کشور جهان حضور داشتند.

در این نمایشگاه 752 شرکت داخلی و 746 شرکت خارجی جدیدترین کالاها، تولیدات و خدمات خود را ارائه کرده و در معرض دید علاقه‌مندان قرار دادند.

شرکت‌های فناوری نانو با توجه به اهمیت آشناسازی و توسعه صنعتی فناوری نانو در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی، در این نمایشگاه شرکت و آخرین فناوری‌های داخلی مبتنی بر فناوری نانو در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی را عرضه کردند.

از جمله محصولات مبتنی بر فناوری نانو عرضه شده در این نمایشگاه نایلون زیست‌ تخریب‌پذیر است که دارای ویژگی‌هایی از جمله عمر مفید کمتر از 5 سال، مصرف انرژی کمتر در فرآیند تولید، افزایش استحکام کششی نسبت به موارد مشابه است و امکان تولید پلاستیک زیست‌تخریب‌پذیر در ضخامت‌های متفاوت وجود دارد.

اکثر متقاضیان این شرکت، محصولات را برای صادرات به کشورهای روسیه، ترکیه، آلمان، عراق و آذربایجان درخواست کرده‌اند.

کفپوش‌های رزینی بسا پلیمر ویژه صنایع غذایی از دیگر محصولات عرضه شده در این نمایشگاه بود. این نانوکفپوش اپوکسی مقاوم به سایش است، علاوه بر این نتایج آزمون سایش انجام شده روی این محصول و نمونه شاهد (فاقد نانو ذرات) نشان‌دهنده افت جرم کاهش یافته در اثر سایش به دلیل حضور نانو ذرات است.

این نانوکفپوش‌ها در محیط‌های صنعتی، سالن‌های تولید و انبارها، صنایع غذایی و نوشیدنی، صنایع دارویی و شیمیایی، پارکینگ خودروها، مکان‌های تجاری و مسکونی کاربرد دارند. بازدیدکنندگان این شرکت، محصولات را به منظور استفاده در کارخانه‌های صنایع غذایی و لبنیات، کارخانه‌های تولیدکننده محصولات آرایشی بهداشتی و سالن‌های تولیدی تقاضا کردند.

علاوه بر آن پودر مرگ موش حاوی نانوذرات با نام « شُک‌ بوم» از جمله محصولات منحصر به فرد فاقد هرگونه سموم شیمیایی خطرناک برای انسان، محیط زیست، دام، طیور، خاک، گیاه و سایر جانداران است و مصرف کننده می‌تواند این نانوپودر را با اطمینان خاطر مورد استفاده قرار دهد.

اثرگذاری این محصول به گونه‌ای است که موش پس از مصرف، به محل امن خود پناه برده و دچار انسداد دستگاه گوارش و ایست قلبی می‌شود. متقاضیان این محصول، مدیران کشت و صنعت‌ها و کارخانه‌های صنایع غذایی بوده‌اند.

دستگاه پاستوریزاتور و هموژنایزر غیرحرارتی همزمان به روش نانو کویتاسیون قابل استفاده در صنایع مختلف از جمله تصفیه آب و پساب، صنایع غذایی و پاستوریزاسیون سرد، صنایع دارویی و تولید انواع نانوداروها، صنایع رنگ و پلیمر و صنعت نفت و پتروشیمی است.

روش نانوکویتاسیون به عنوان روشی نوین جهت هموژنیزاسیون با مصرف پایین انرژی به صنایع مختلف عرضه می‌شود. نانوکویتاسیون هیدرودینامیک اشاره به تشکیل و ترکیدن آنی نانوحباب‌ها در مایع دارد که در اثر کاهش فشار و سپس افزایش آنی آن با استفاده از هندسه خاص راکتور در سیال جاری ایجاد می‌شود. به موجب حرکت و انفجار نانوحباب‌ها، یکنواختی مطلوب در سیال ایجاد می‌شود.

هموژنیزاسیون در صنایع غذایی به ویژه صنعت لبنیات و نوشیدنی اهمیت ویژه‌ای دارد. پاستوریزاتور غیرحرارتی با عبور سیال از راکتورهای نانوکویتاسیون باعث کاهش بار میکروبی می‌شود. حفظ ارزش غذایی محصول بعد از فرایند پاستوریزاسیون و هموژنیزاسیون اهمیت ویژه‌ای دارد.

دستگاه مولد پلاسمای سرد برای افزایش چاپ‌پذیری بر روی بسته‌بندی‌های مواد غذایی از دیگر محصولات عرضه‌شده در نمایشگاه آگروفود است. یکی از بزرگترین چالش‌هایی که در صنعت چاپ و بسته بندی در دنیا وجود دارد، چسبندگی پایین آنها است. مواد پلیمری به واسطه ساختار شیمیایی ویژه‌ای که دارند، ذاتاً دارای انرژی سطحی پایینی هستند که این امر باعث ضعیف شدن چسبندگی سطحی و یا حتی در برخی موارد عدم چسبندگی می‌شود.

پلاسمای سرد به علت کار در فشار اتمسفری و دمای محیط به عنوان یکی از روش‌های پردازش و آماده سازی سطوح پلیمری مطرح است که می‌تواند بدون تاثیرگذاری بر خواص عمومی پلیمر و تخریب آن با عملیاتی سطحی به رفع این معضل بپردازد. اکثر متقاضیان این محصول، کارخانه‌های بسته‌بندی صنایع غذایی بوده‌اند.

در سامانه تولید کنسانتره پروتئینی آب‌پنیر با استفاده از فناوری غشاهای نانوساختار سرامیکی نیز از سامانه ترکیبی (هیبریدی) میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون برای جداسازی و تخلیص پروتئین‌های ارزشمند آب‌پنیر استفاده شده که شامل قسمت‌های مختلفی از جمله ماژول‌های غشایی MF وUF است.

مشتریان این محصول که با برند غشاهای نانوساختار سرامیکی DSN تولید می‌شود، کارخانجات صنایع غذایی تولید و مصرف‌کننده لبنیات بودند.

در این نمایشگاه 162 فرم تقاضای تبادل فناوری از سوی متقاضیان مختلف ثبت شد.

نمودار تقاضاهای متقاضیان برای استفاده از فناوری نانو در صنایع غذایی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا