عزم شرکت دانش بنیان برای بومی سازی محصولات پزشکی

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان واقع در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان از جمله شرکت های دانش بنیان است که در طول سال های اخیر اقدامات مناسب و رو به رشدی در زمینه تولید محصولات پزشکی با هدف قطع وابستگی به خارج از کشور داشته است.

این شرکت که برگزیده سیزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی است و اخیرا نیز در ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری (INOTEX2017) حضور یافت، سال 1378 با تولید اولین برانکارد حرفه ای کشور شروع به فعالیت کرد و با شعار 'ما می توانیم با دانش و تخصص بومی از رنج بیماری بکاهیم'، موفق به طراحی و تولید 20 محصول مختلف در حوزه پزشکی شده است.

امیررضا رضا پور کارشناس مکانیک فعال در شرکت بهیار صنعت گفت: در واقع پایه فعالیت ما در زمینه طراحی و ساخت محصولات هتلینگ بیمارستانی از جمله برانکارد، تخت های جراحی و چراغ های اتاق جراحی بوده است.

رضاپور با تاکید بر استمرار روند مطالعات و تحقیقات شرکت برای خلق و تولید ایده های نو، افزود: بهیار صنعت هم اکنون درصدد تولید انواع محصولات استراتژیک و Hi-Tech پزشکی همچون دستگاه رادیولوژی، سی تی اسکن و دزیمتری و دستگاه های شتابدهنده خطی برای درمان سرطان است که تولید آن تنها منحصر به چهار کشور است.

وی دستگاه شتاب دهنده خطی را از جمله تولیدات شرکت برشمرد و گفت: این دستگاه نه از طریق مهندسی معکوس بلکه با همت تیم تحقیقاتی شرکت و کمک فکری از سایر شرکت ها و همچنین کار با دستگاه های دیگر ساخته شده و دارای یکسری آپشن های جدید است.

رضاپور با بیان این که ما پنجمین کشور دنیا و نخستین شرکت در ایران هستیم که به فناوری شتاب دهنده خطی دست یافته ایم، گفت: این دستگاه با ویژگی پرتو درمانی در جهت کوچک و نابود کردن تومورهای سرطانی استفاده می شود.

وی همچنین با بیان این که قیمت این دستگاه نسبت به مشابه خارجی آن 50 درصد کمتر و حدود 3.5 تا 4.5 میلیارد تومان است، کشورهای لهستان، چین، آلمان و آمریکا را از بزرگترین تولید کنندگان دستگاه شتاب دهنده خطی برشمرد.

** اولین تولید کننده دستگاه رادیولوژی دیجیتال  U-Arm

شرکت بهیار صنعت اصفهان همچنین برای نخستین بار در کشورمان موفق به ساخت دستگاه رادیولوژی دیجیتال مجهز به سیستم برنامه نویسی با مشخصه فنی امکان تهیه تصاویر با کیفیت بسیار بالا با استفاده از کمترین دوز اشعه شده که در مرحله دریافت تائیدیه نهایی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

رضاپور در این خصوص با تاکید بر این که این دستگاه مونتاژ نیست و برای نخستین بار در ایران ساخته شده است، افزود: دستگاه دیجیتال U-Arm دارای یک فلت پنل استاندارد با سایز 43 ×43 و رزولوشن 2304pixels x 2304pixels است و می تواند در عرض چند ثانیه تصاویری با وضوح بالا ایجاد نماید.

به گفته وی، همچنین اعمال پردازش پیچیده نرم افزاری روی تصاویر گرفته شده و تصحیح آنها جهت سهولت در عملیات تشخیصی و پشتیبانی از سیستم HIS و پشتیبانی کامل از سیستمPacs ، کوچک شدن ابعاد دستگاه و کیفیت تصویر فوق العاده بالا در مقایسه با فیلم، از دیگر مشخصات دستگاه دیجیتال U-Arm است.

این کارشناس با بیان این که این دستگاه برای اسکن و رادیولوژی تمام قسمت های بدن استفاده می شود و قیمت مشابه خارجی آن حدود 800 تا یک میلیارد تومان است، افزود: هزینه تمام شده ساخت داخل این دستگاه هم اکنون حدود 300 میلیون تومان است. 

وی با بیان این که در بخش تحقیق و توسعه همچنین عملیات ساخت دستگاه سی تی اسکن و ام آری آی آغاز شده است، گفت: بعداز جمع آوری اطلاعات کافی در آینده نزدیک این دستگاه ها را نیز تولید خواهیم کرد.

**طراحی و ساخت دستگاه بازرسی کالا

دستگاهی با قابلیت اسکن و تصویربرداری کالاها و محتویات کانتینر، محصولی است که شرکت دانش بنیان بهیار صنعت اصفهان اخیرا موفق به طراحی آن شد و قابل استفاده در مبادی ورودی و خروجی کشور از جمله گمرک و فرودگاه ها است.

رضاپور در خصوص مشخصه این دستگاه اظهار کرد: این دستگاه به دو صورت شناور و ثابت و به صورت یک دروازه طراحی شده است به طوری که شناور آن به یک کامیون وصل شده و همچون یک گیت عمل می کند که با عبور کامیون حامل بار از زیر دستگاه و تابش اشعه محتویات بار آن اسکن و قابل شناسایی است.

وی با بیان این که نوع ثابت و متحرک دستگاه بازرسی کالای این شرکت دانش بنیان بین 12 تا 15 میلیارد تومان قیمت گذاری شده است، گفت: نمونه خارجی آن حدود 25 میلیارد تومان است و تاکنون برای فروش این محصول با چند مرکز تجاری قرارداد امضاء شده است.

رضاپور ادامه داد: این شرکت که برای حدود 100 نفر اشتغال ایجاد کرده، با حضور در انواع نمایشگاه های داخلی و خارجی و تولید محصولات با کیفیت، توانسته است در رده تولیدکنندگان مطرح تجهیزات پزشکی کشور قرار گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا