بروز اتفاقی عجیب در اطراف ماه

به گزارش سیناپرس از مهر و به نقل از وب سایت آژانس فضانوردی آمریکا، در سیزدهم اکتبر سال ۲۰۱۴ اتفاقی عجیب درخصوص دوربین نصب شده بر روی مدارگرد شناسایی کننده ماه موسوم به LRO که در اطراف قمر زمین قرار دارد روی داد.

دوربین مدارگرد شناسایی کننده ماه (LROC) به ثبت تصاویر دقیق و زیبا از سطح ماه شهرت دارد اما در آن روز تصویری ثبت و روانه زمین کرد که با تصاویر قبلی تفاوت زیادی داشت. خطوط انحنادار این تصویر گمانه زنی های زیادی را درباره علت ثبت چنین تصویری مطرح کرد.

پس از آن بود که دانشمندان ناسا به این نتیجه رسیدند که دوربین این مدارگرد مورد اصابت تکه شهاب سنگ کوچک سرگردان در فضا قرار گرفته است.

تصویر عجیب و مبهمی که مدارگرد شناسایی کننده ماه در سال ۲۰۱۴ ثبت کرد

مدارگرد شناسایی کننده ماه دارای سه دوربین است که به گفته دانشمندان این مأموریت، دوربین زاویه محدود سمت چپ مدارگرد در نتیجه این برخورد با اندکی حرکت انحرافی همراه شده است.

نکته اینجاست که در زمان وقوع این حادثه هیچ حرکتی مربوط به صفحات خورشیدی یا آنتن مدارگرد شناسایی کننده ماه وجود نداشته و به همین دلیل تصویر به هم ریخته و عجیبی که در آن روز ثبت شده صرفا به دلیل برخورد شهاب سنگی با آن بوده است.

به عقیده دانشمندان این مأموریت، بزرگی این شهاب سنگ در حدود هشت دهم میلیمتر بوده که با سرعت ۷ کیلومتر بر ثانیه حرکت می کرده است.

در هر حال این کاوشگر ارزشمند هم اکنون در وضعیت خوبی به سر می برد.

مدارگرد شناسایی کننده ماه در سال ۲۰۰۸ به فضا پرتاب شد و از آن زمان شروع به جمع آوری اطلاعات ارزشمندی درباره قمر زمین کرده است.