قند با برخی از انواع سرطان ارتباط دارد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان دانشگاه تگزاس در دالاس با تجزیه و تحلیل داده های 33 نوع سرطان در بیش از 11 هزار بیمار متوجه شدند سطح پروتیینی که مسئول انتقال گلوکز به سلول ها است، در کارسینوم سلول سنگفرشی (یکی از انواع سرطان ریه سلول غیرکوچک)- SqCC- در قیاس با آدنوکارسینوم (توده بدخیم در بافت غدد) -ADC – بالاتر بود.
سرطان ریه به دو نوع کلی سرطان ریه سلول غیرکوچک و سرطان ریه سلول کوچک تقسیم می شود؛ نوع اول به انواع مختلفی از سرطان ریه با عملکرد مشابه اطلاق می شود و نوع دوم سرطان ریه تقریبا به طور انحصاری در سیگاری های حرفه ای رخ می دهد و کم شیوع تر از نوع اول است.
دکتر 'جانگ وان کیم' استادیار علوم بیولوژی دانشگاه تگزاس در یک بیانیه خبری گفت: پیش از این تصور می شد که بسیاری از سلول های سرطانی برای تامین انرژی مورد نیاز خود به اندازه زیادی به قند وابسته هستند اما مشخص شد که این وابستگی در یک نوع خاص به نام کارسینوم سلول سنگفرشی به اندازه قابل توجهی بیشتر است. 
این پروتیین که مسئول حمل گلوکز است، انتقال دهنده شماره 1 گلوکز یا GLUT1 خوانده می شود و گلوکز را به سلول ها می برد تا در آنجا به عنوان یک منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرد؛ این پروتیین مسئول متابولیسم سلولی است.
به گفته وان کیم، پیش از این مطالعه تصور می شد که علائم متابولیک دو نوع کلی سرطان ریه مشابه هستند اما اکنون متوجه شدیم که آنها بسیار با یکدیگر تفاوت دارند؛ به واقع، یافته های ما موید این ایده است که سرطان تنها یک بیماری نیست بلکه چندین بیماری با خصیصه های بسیار متفاوت است. 
محققان نشان دادند که GLUT1 افزایش یافته با نیاز کارسینوم سلول سنگفرشی سرطان ریه سلول غیرکوچک به قند ارتباط دارد.
آنها خاطرنشان کردند: یافته های جدید نشان می دهند کهGLUT1 می تواند هدف بالقوه ای برای خطوط جدید دارودرمانی به ویژه برای زیرگروه سنگفرشی سرطان باشد. 
ابن مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا