پیش بینی سرطان با یک آزمایش خون ساده

به گزارش سیناپرس،به نقل از کلیک، یک آزمایش خون معمول نشان داده است که می تواند به طور دقیق سرطان را تشخیص دهد. پژوهشگران معتقدند که این روش امیدوار کننده ترین نوع تشخیص در سی سال گذشته است.

تعداد زیاد پلاکت ها (سلول های خونی کوچک که به انعقاد خون کمک می کنند) با افزایش خطر همه انواع سرطان مرتبط است و اکنون دانشمندان سعی در راضی کردن پزشکان دارند که ترومبوسیتوز که به معنای افزایش بیش از حد پلاکت در بدن است یک نشانه وجود سرطان در بدن انسان است. دانشمندان اصرار دارند که ترومبوسیتوز در بیمارانی که هنوز علایمی از سرطان را نشان نداده اند می تواند از وجود سرطان خبر دهد.

یافته ها نسان می دهد که ترومبوسیتوز با سرطان ارتباط معناداری دارد، به خصوص در مردان این ارتباط قوی تر است.

در حال حاضر محققان بر روی نقش وجود بیش از حد پلاکت در خون و ارتباط آن با سرطان پرداخته اند و این کار می تواند هر ساله جان صدها نفر را نجات دهد.

ترومبوسیتوز حدود دو درصد افراد بالای ۴۰ سال را تحت تاثیر قرار داده است و می تواند نشانه ای از وجود سرطان باشد. آنچه این مطالعه جدید ارایه داده است این است که یک ارتباط قوی بین تمام سنین و جنسیت و سرطان در همه بخش های بدن با ترومبوسیتوز پیدا کرده است.

پژوهشگران ۳۱ هزار و ۲۶۱ بیمار با پلاکت بالا را در آمریکا مورد مطالعه قرار دادند و پرونده ۷۹۶۹ بیمار که تعداد پلاکت خون آن ها نرمال بود را بررسی کردند. پژوهشگران متوجه شدند که در میان مردانی که به ترومبوسیتوز مبتلا بودند، ۱۱٫۶ درصد در طول یکسال برای آن ها تشخیص سرطان داده شد، در مقایسه در کسانی که به ترومبوسیتوز مبتلا نبودند، ۴٫۱ درصد برای آن ها سرطان تشخیص داده شد. برای زنان نیز، در ۶٫۲ درصد از کسانی که به ترومبوسیتوز مبتلا بودند سرطان تشخیص داده شد، در مقابل ۲٫۲ درصد از کسانی که تعداد پلاکت نرمال داشتند سرطان آن ها تشخیص داده شد.

همچنین، کسانی که در طول شش ماه دوباره تعداد پلاکت بالایی داشته باشند، ریسک ابتلا به سرطان در آن ها افزایش می یابد، ۱۸٫۱ درصد در مردان و ۱۰٫۱ درصد در زنان خطر ابتلا به سرطان افزایش می یابد.

یک توده در سینه می تواند در ۸٫۵ درصد از زنان ۵۰ تا ۵۹ سال سرطانی شود. این کشف جدید می تواند با همان دقت وجود توده در سینه که نشان از سرطان است، سرطان را تشخیص دهد.

پژوهشگران گزارش دادند که سرطان های ریه و روده بزرگ معمولا بیشتر به ترومبوسیتوز مرتبط هستند. یک سوم از کسانی که به سرطان ریه یا روده بزرگ مبتلا شده اند، هیچ علایم دیگری غیر از ترومبوسیتوز نداشته اند. این بدان معناست که می توان از این فاکتور به عنوان شاخصی بسیار مهم در آینده برای تشخیص سرطان هایی که بدون علامت هستند استفاده کرد.

به اعتقاد تیم تحقیقاتی، در طول سه دهه اخیر این برای اولین بار است که یک شاخص برای سرطان ایجاد شده است و پتانسیل شناسایی هزاران نفر مبتلا به سرطان را دارد که باعث صرفه جویی در زمان شده و جان صدها نفر در سال نجات داده می شود.

تشخیص زودهنگام تنها یکی از عواملی است که شانس افراد مبتلا به سرطان را برای زنده ماندن بالا می برد و نرخ بقا را در همه انواع سرطان ها ارتقا می دهد. تشخیص زودهنگام یک کلید اساسی در زنده ماند بیماران مبتلا به سرطان است.

این تحقیقات نشان داده است که اگر ترومبوسیتوز را به عنوان یک شاخص در نظر بگیریم، می توان با استفاده از آن، سرطان را تا سه ماه زودتر تشخیص دهیم.