بروزرسانی روش‌های تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی پاک در «رازی»

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر روزبه فلاحی، رئیس بخش تحقیق، تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با اشاره به فعالیت‌های بخش تحقیق، تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه رازی، اظهار کرد: این بخش جهت تولید حیوانات با بهترین کیفیت، از استانداردهای معتبر بین‌المللی نظیر استانداردهای فدراسیون انجمن‌های علوم حیوانات آزمایشگاهی اروپا یا FELASA تبعیت می‌کند.

وی افزود: سالیان متمادی است که این مرکز، تنها نماینده ایران در انجمن بین‌المللی علوم حیوانات آزمایشگاهی محسوب می‌شود و ارتباط علمی تنگاتنگی با این مجتمع دارد.

رئیس بخش تحقیق، تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه رازی با تاکید بر اینکه کمیته اخلاق کار با حیوانات آزمایشگاهی در این موسسه شکل گرفته و پروتکل‌های مربوطه را تدوین کرده است، خاطرنشان کرد: در تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی و فرآورده‌های بیولوژیک حاصل از آنها در این مرکز، اصول اخلاق کار با حیوانات آزمایشگاهی به طور کامل رعایت می‌شود.

وی با اشاره به اقداماتی که بطور مستمر در زمینه تأیید سلامت حیوانات آزمایشگاهی در این مرکز انجام می‌شود، گفت: در همین راستا آزمایشات دوره‌ای Health Monitoring بر طبق پروتکل‌های فدراسیون انجمن‌های علوم حیوانات آزمایشگاهی با انواع روش‌های تشخیصی نظیر الایزا، PCR و غیره انجام می‌شود.

دکتر فلاحی اضافه کرد: در این بخش وضعیت بهداشتی حیوانات به شکل دوره‌ی، مورد پایش قرار گرفته و در زمینه ژنتیک مانیتورینگ حیوانات و همچنین تولید حیوانات آزمایشگاهی ترانس ژنیک، اقداماتی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه با روش‌ها و اصول استاندارد پرورش، تداوم حفظ و نگهداری نژادهای همخون و غیر همخون بطور کامل صورت می‌گیرد، تصریح کرد: به عنوان مثال برای تداوم نگهداری نژادهای همخون، از سیستم خطوط موازی و یا خط تنها استفاده می‌شود.

رئیس بخش تحقیق، تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه رازی افزود: با توجه به نیاز دائم موسسه رازی و نیز دیگر مراکز تولیدی، تحقیقاتی و دانشگاهی کشور به حیوانات آزمایشگاهی پاک، اقدامات کنترل سلامت حیوانات به شکل روزآمدکردن روش‌های کنترلی، بطور دائم در حال پیگیری و اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال تبدیل وضعیت پرورش حیوانات از شرایط متعارفی به شرایط پرورشی در قفس‌های با تهویه مجزا در سیستم Micro Ventilation Cage یا MVCکه نوع پیشرفته سیستم IVC است، از دیگر اقدامات اصلاحی در این خصوص محسوب می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا