کاهش استرس شغلی با رایحه اسطوخودوس

پرستاران دائماً با منظره هایی از درد و رنج، حوادث گوناگون و همچنین مرگ و میر بیماران در محیط کاری خود روبرو هستند و این موارد باعث تحمیل تنش شغلی بالایی به آنان می شود.

به منظور کمک به کاهش این گونه تنش ها، مطالعه ای توسط پژوهشگران کشورمان انجام شده که در آن تاثیر رایحه گیاه دارویی «اسطوخودوس» بر تنش شغلی پرستاران مورد بررسی واقع شده است.

در این مطالعه که از نوع کارآزمایی بالینی بوده و توسط پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شده، 78 نفر از پرستاران بیمارستان‌های تحت پوشش تامین اجتماعی مشارکت داشته اند.

پرستاران دائماً با منظره هایی از درد و رنج، حوادث گوناگون و همچنین مرگ و میر بیماران در محیط کاری خود روبرو هستند و این موارد باعث تحمیل تنش شغلی بالایی به آنان می شود.

برای انجام این مطالعه، پرستاران فوق، ابتدا به صورت تصادفی در دو گروه «آزمون» و «شاهد» قرار گرفتند. سپس طی مدت چهار هفته و به میزان دو ساعت در ساعات اولیه شیفت برای گروه آزمون از رایحه اسطوخودوس و برای گروه دیگر از روغن کنجد استفاده شد. «تنش شغلی» هر دو گروه فوق، قبل از شروع آزمایش و همچنین در پایان هفته دوم و چهارم آزمایش با استفاده از پرسش‌نامه استاندارد، تعیین گردیده و با استفاده از روش های آماری، آنالیز و مقایسه شد.

یافتههای این پژوهش نشان می دهد که در پایان هفته چهارم رایحه درمانی با اسطوخودوس، میانگین تنش شغلی پرستاران دو گروه تفاوت معنی دار و قابل توجهی با یکدیگر پیدا نموده است. بر این اساس، استفاده از روش رایحه درمانی با گیاه دارویی اسطوخودوس باعث شد که میزان تنش شغلی در پرستاران به شکل موثری پایین بیاید.

با توجه به این نتایج، محققین اشاره نموده اند که استفاده از رایحه اسطوخودوس به مدت  بیش از دو هفته می‌تواند بر کاهش تنش شغلی پرستاران موثر باشد و لذا، استفاده از این رایحه را به عنوان یک روش سودمند، در محیط‌های پرستاری توصیه نموده اند.

نتایج این پژوهش جالب در فصل نامه «کومش» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی سمنان منتشر شده است.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: قدس، ع.ا. و همکاران. 1396. تاثیر رایحه اسطوخودوس بر تنش شغلی پرستاران. كومش، 19(2): 428-421.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا