با نسل جدید منسوجات فضائی آشنا شوید

تیمی از پژوهشگران آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در کالیفرنیا نوفق به ابداع نوعی از منسوجات جدید شده اند که با استفاده از چاپگرهای سه بعدی تهیه شده اند. سرپرستی این تیم پژوهشی بر عهده رائول پولیت کاسیلاس از پژوهشگران ارشد ناسا قرار دارد.این تیم پژوهشی موفق به تولید نمونه اولیه نوعی از منسوجات فلزی مورد استفاده در ماموریت های فضایی شده اند که می تواند به فضانوردان در انجام وظایف محوله کمک کند.

در ساخت این ماده ویژه از پلیمرهای مذاب و پودر فلزات استفاده شده و روند ساخت آن از طریق هدایت پرتوهای الکترون به وسیله لیزر کنترل می شود. به این ترتیب امکان تهیه این ماده با کمک چاپگرهای سه بعدی امکان پذیر بوده، هزینه های ساخت کاهش یافته و امکان تولید انواع متنوعی از آن امکان پذیر است.

در نگاه نخست این پارچه شبیه به صفحات فلزی و زنجیره های بافته شده ظریف است اما این طراحی عجیب دارای ویژگی های منحصر به فردی است. از یک سو این ماده در عین دارا بودن قابلیت انعطاف پذیری بالا می تواند امواج و حرارت را دفع کند و در عین حال بخش داخلی آن قابلیت جذب این موارد را دارد. به این ترتیب ماده فوق با قرار گرفتن در حالت های مختلف و متفاوت؛ امکان مدیریت حرارت، استحکام کششی و بازتاب امواج را به فضانوردان می دهد. در ساخت این ماده ویژه از پلیمرهای مذاب و پودر فلزات استفاده شده و روند ساخت آن از طریق هدایت پرتوهای الکترون به وسیله لیزر کنترل می شود. به این ترتیب تهیه این ماده با کمک چاپگرهای سه بعدی امکان پذیر بوده، هزینه های ساخت کاهش یافته و امکان تولید انواع متنوعی از آن امکان پذیر است.

موارد فوق سبب شده است تا رائول پولیت کاسیلاس از این نوع چاپ ویژه با عنوان چاپ چهار بعدی یاد کند زیرا در آن علاوه بر امکان مدیریت شکل هندسی مواد، امکان دخالت در عملکرد آن ها نیز وجود دارد. این نوع کنترل مواد به سازندگان اجازه می دهد تا ترکیب های مختلفی از مواد را بر اساس وظایف مورد انتظار تولید کرده و همچنین مواد آلی و غیر خطی را با هزینه بسیار کمی تهیه کنند.

سازمان ناسا انتظار دارد از این ماده جدید در بسیاری از حوزه ها از جمله ساخت آنتن های بزرگ با قابلیت تغییر شکل و تا شدن به صورت سریع و عایقبندی سفینه های فضائی در ماموریت های مربوط به سیاره ها و قمرهای یخزده استفاده کند. از سوی دیگر فضانوردان می توانند از این ماده در کف کفش های خود در ماموریت هایی که نیاز به حرکت روی سطوح یخزده و منجمد دارد استفاده کرده و به این ترتیب خطر راه رفتن در این محیط ها کاهش پیدا می کند.

منبع: nasa.gov/news