ایران ارزان‌ترین مقصد گردشگری

در گزارش شش ماهه این مجمع آمده است امتیاز ایران در زمینه مقرون به صرفه بودن قیمت ها برای گردشگران خارجی 66.6 است. این رتبه جایگاه ایران را پیش از کشورهای مهم گردشگری مثل مصر، مالزی، روسیه، ترکیه، یونان، اسپانیا، آمریکا، فرانسه و ایتالیا قرار می‌دهد، اما این رده‌نبدی تنها در زمینه اقتصادی انجام شده است و محدودیت‌ها در زمینه گردشگری ممکن است بر این عرصه تاثیر بگذارد. نکته جالب این رده‌بندی کشورهای آخر این رده هستند؛ در انتهای جدول کشورهای مقصد گردشگری،کشورهای پرو، استرالیا، دانمارک، سنگال، نروژ، ایسلند، باربادوس، انگلیس و سوئیس ایستاده‌اند.

مخارج رفت و آمد شامل قیمت های بلیت، تاکسی، سوخت و غیره و هزینه های مربوط به مقاصد گردشگری قیمت های اقامت در هتل، غذا، خدمات و غیره از جمله مهم‌ترین معیارهای این ارزیابی هستند.

ایران همچنین در زمینه برخورداری از منابع فرهنگی، تعداد اماکن طبیعی ثبت شده در میراث جهانی، گونه های شناخته شده حیوانی، مناطق محافظت شده و جذابیت سرمایه های طبیعی، رده سی و هشتم را در ارزیابی مجمع جهانی اقتصاد به خود اختصاص داد.یکی از زمینه‌های مهم توسعه گردشگری در ایران گردشگری حیات‌وحش و توسعه اکوتوریسم است که به تازگی چندین مقصد مهم برای این کار در نظر گرفته شده است. این مجمع، ایران را به عنوان نود و سومین کشور با فاکتورها و سیاست های مناسب برشمرد که امکان توسعه پایدار بخش گردشگری و سفر را فراهم می کند.

در همین زمینه معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم بزرگداشت روز جهانی تنوع زیستی و گردشگری پایدار گفته بود که ما 280 منطقه در کشور داریم که زمینه واقعی اکوتوریسم و گردشگری پایدار را دارا هستند. او همچنین در باره مشکلات این حوزه گفته بود؛ کشور ما در عین حال که جزو بیست کشور تنوع زیستی دنیاست به همان اندازه نیز مشکلاتی از لحاظ حفاظت تنوع زیستی دارد و از طرف دیگر به دلیل محدودیت ها در حوزه گردشگری متاسفانه در کشور ما هنوز زیرساخت ها مشخص نیست، ولی رویکرد دولت یازدهم و دوازدهم به سمت گردشگری خواهد بود.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا