ماه رمضان چه روزی است؟

آغاز ماه مبارک رمضان از دو طریق در ایران مشخص می‌شود، یکی از طریق منجمان و دیگری از طریق اعضای ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری. هر دوی این روش‌ها با محاسبات دقیق تلاش می‌کنند، تا زمان دیده شدن هلال ماه رمضان را حدس زده و با چشم دوختن به آسمان آغاز ماه رمضان را با دیدن ماه خبربدهند. در این گزارش تلاش می‌کنیم به شما نشان‌دهیم که ماه رمضان احتمالا در نقاط مختلف جهان کی آغاز خواهد شد.

 

قاره آمریکا  

آن‌طور که محسن قاضي ميرسعيد، عضو هیات علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و ركورددار رويت هلال ماه  می‌گویداحتمالا در غروب روز جمعه در تمام پهنه امریکای شمالی ، امریکای ، مرکزی و امریکای جنوبی هلال ماه رمضان با چشم غیر مسلح رویت خواهد شدوبه این ترتیب آغاز ماه رمضان در این قاره آقاز خواهد شد.

قاره آفریقا 

این عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری درباره آغاز ماه رمضان در قاره آفریقا هم توضیح داده وشروع این ماه را در قاره آفریقا روز شنبه می‌داند و می‌گوید هلال ماه رمضان در غروب روز جمعه پنجم خرداد برابر با ۲۶ می‌در تمام پهنه قاره آفریقا با چشم غیر مسلح رویت خواهد شد.

 

قاره اروپا 

رکورددار جهانی هلال ماه اما می‌گوید وضعیت آغاز ماه رمضان در قاره اروپا کمی فرق می‌کند آن‌طور که او می‌گوید؛ غروب روز جمعه هلال ماه رمضان در جنوب و مرکز قاره اروپا با چشم غیر مسلح و در نواحی شمالی به جز کشورهای اسکاندیناوی با چشم مسلح قابل رویت  است و به نظرمی رسد در منتهی الیه مناطق شمالی این قاره به عنوان مثال شهر اسلو پایتخت نروژ نتوان هلال را حتی با ابزار نجومی مشاهده کرد.

 

قاره آسیا 

قاضی میر سعید اما درباره رویت هلال ماه رمضان در قاره آسیا می‌گوید که  هلال ماه رمضان در کشورهای سوریه، لبنان،ترکیه، فلسطین، عراق، کویت، عربستان، یمن، کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس، افغانستان به استثناء  مناطق شمالی آن در روز جمعه مشاده شده و به این ترتیب شنبه ماه رمضان خواهد بود و البته در مناطق شمالی هم هلال ماه رمضان با چشم غیر مسلح قابل رویت است.

 او در آخر در توضیح زمان احتمالی رویت هلال ماه رمضان در ایران می‌گوید که در کشورمان به جز مناطق در شمال غربی و شرقی و در کشورهای همسایه مثل پاکستان و هند به جز شمال وجنوب کشورهای چین، سنگاپور، تایلند، مالزی، اندونزی امکان رصد با چشم غیر مسلح وجود دارد.

 

عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به کشورهای آسیایی که هلال ماه رمضان در آن ها با چشم و ادوات نجومی قابل رویت نیست، ادامه داد: اما در کشورهایی مثل ازبکستان ودر مناطق جنوبی آن‌ها  شامل کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان، ارمنستان و آذربایجان با چشم غیر مسلح و در بقیه مناطق پهناور قاره آسیا  مانند کشور ژاپن با ابزار و ادوات اپتیکی قابل رویت نخواهد بود.

 

قاره اقیانوسیه (استرالیا )

او درباره کشورهای قاره اقیانوسیه هم گفته که در استرالیا به جز مناطق غربی این کشور که با ابزار قابل رویت است در بقیه نقاط با چشم غیر مسلح دیده خواهد شد و بدیهی است در کشور زلاند نو هلال ماه غیر قابل رویت است.

 

ماه رمضان امسال درایران کی است؟

قاضی میرسعید درباره آغاز ماه رمضان در ایران می‌گوید که لحظه مقارنه ماه و خورشید در ساعت ۱۵ دقیقه بامداد جمعه پنجم خرداد ماه برابر با ۲۶ ماه می‌میلادی اتفاق می‌افتد وبه این ترتیب شروع ماه رمضان شنبه ۶ خرداد بوده و امسال به احتمال زیاد آغاز ماه مبارک رمضان در ایران با عربستان در یک روز است. برای دیدن هلال ماه رمضان در ایران هم میتوانید از نقشه زیر استفاده کنید.

 

نقشه رویت هلال ماه (خط آبی : خط رصدی هلال ماه مبارک رمضان با چشم غیرمسلح)

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا