پهپادی در جیب شما

واژه پهپاد مخفف عبارت پرنده هدایت پذیر از دور است که بسته به اندازه و نوع آن ها قادر به انجام ماموریت های مختلفی بوده و حتی برخی از آن ها می توانند با خود محموله های بار یا انسان را حمل کنند. عمده ترین موارد استفاده از پهپادها در سال های گذشته ، برنامه های نظامی ، جاسوسی و خدماتی بود .

 از این هواپیماهای بدون سرنشین همچنین می توان برای مصارف علمی مانند نقشه برداری و شناسائی نیز استفاده کرد . انواعی از پهپادها نیز به گونه ای طراحی شده اند که کاربری آن ها انجام عملیات امداد و نجات در شرایط اضطراری و حوادث و سوانح است. در حقیقت به گفته کارشناسان ، پهپادها در حال حاضر دیگر به عنوان یک وسیله فوق پیشرفته نظامی محسوب نشده و می توان از آن ها در حوزه های مختلفی استفاده کرد .

این پهپاد دارای کاربری های مختلفی در زمینه تصویربرداری، بررسی و پژوهش و مطالعات عوارض زمین بوده و همچنین می تواند در شهرها به راحتی مورد استفاده قرار گیرد. البته اسپارک را نمی توان کوچکترین پهپاد دنیا محسوب کرد و رقبای متعددی در این زمینه برای میهمان تازه وارد دنیای پهپادها وجود دارد.

روز گذشته (24 می برابر با سوم خرداد ماه) و طی مراسم ویژه ای که در شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا انجام شد، میشائیل پری Michael Perry  مدیر استراتژیک شرکت دی جی آی DJI از نسل جدید پهپادهای کوچکی که دارای ابعادی کوچکتر از کف دست هستند رونمائی کرد که اسپارک نام دارد. این پهپاد دارای کاربری های مختلفی در زمینه تصویربرداری، بررسی و پژوهش و مطالعات عوارض زمین بوده و همچنین می تواند در شهرها به راحتی مورد استفاده قرار گیرد. البته اسپارک را نمی توان کوچکترین پهپاد دنیا محسوب کرد و رقبای متعددی در این زمینه برای میهمان تازه وارد دنیای پهپادها وجود دارد. یکی از کوچکترین پهپادهای دنیا، توسط استرالیا ساخته شده و طراحی آن به شکل یک هلیکوپتر و دارای  ابعاد آن بسیار کوچک و مینیاتوری است. این هواپیمای بدون سرنشین دارای ملخ بوده و قابل هدایت و کنترل از راه دور است. این پهپاد بسیار کوچک که هنوز اطلاعات رسمی و ویژگی های فنی آن منتشر نشده است، به احتمال قوی در حوزه های جاسوسی و نظامی مورد استفاده قرار خواهد گرفت زیرا ویژگی های خاص آن که به دلیل کوچک بودن ، جلب توجه نکرده و فاقد صدا است کاملا مناسب با این ماموریت ها هستند.

در کشور ایتالیا نیز نوعی پهپاد کوچک شهری در سال های گذشته ارائه شده بود که تنها 300 گرم وزن داشته و می توانند برای مصارف گوناگونی از جمله تصویر برداری هوائی، نقشه برداری و یا موارد امنیتی استفاده شوند.

به طور کلی این میکروپهپادها در انواع مختلفی طراحی شده که برخی از آن ها دارای بال های متحرک بوده و برخی نیز دارای بال های ثابت هستند.

منبع: xinhuanet

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا