لزوم راه‌اندازی باشگاه مناظره‌کنندگان جوان در استان‌ها

مهدی کاظمی خالدی در آئین اختتامیه مرحله استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در خراسان شمالی اظهار کرد: متاسفانه امروز آنچنان که باید فرهنگ صحیح و اخلاقی گفت‌وگو در جامعه، به ویژه در جامعه نخبگان رواج نیافته است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه جهاددانشگاهی برای حل این معضل از سال 89 به صورت جد ورود یافته و با تفکر نهادینه کردن فرهنگ آزاداندیشی و آموزش فرآیند مذاکره و گفت‌وگو به دانشجویان، اقدام کرده است، ادامه داد: در این فرآیند کارشناسان جهاددانشگاهی، با مطالعه سیره اهل بیت(ع) و استفاده از تجربیات مذاکرات در دانشگاه‌های دنیا، گام‌های مناسبی برداشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای مطالعه رعایت شیوه‌های اخلاق اسلامی در مناظرات دو سال زمان صرف شد، افزود: مناظره فرصتی برای یادگیری است و دانشجویان با ورود به این عرصه، بسیاری از تجربیات سخنوری و فرصت بیان نقطه نظرات را کسب می‌کنند.

 رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی طراحی نوع مناظرات به شیوه گروهی را سیاستی مهم برای تمرین دانشجو برای حضور و قدرت بیان در جمع عنوان کرد و گفت: این مسابقات تمرین کار گروهی و فرصتی برای نخبگان برای دفاع از اندیشه و داشته‌هایشان است و شخص می‌تواند بدون دغدغه و با آزادی کامل، نقطه نظرات خود را مطرح کند.

کاظمی با اشاره به اینکه امسال 27 استان کشور و 12 گروه از دانشگاه‌های سطح تهران در قالب 500 تیم مذاکره کننده، در مذاکرات دانشجویی جهاددانشگاهی شرکت کرده‌اند، افزود: خوشبختانه تیم‌های بسیاری قوی از سراسر کشور در این مناظرات حضور دارند و دانشجویان با صرف وقت و انرژی لازم، مطالعه کرده و با پشتوانه علمی در این مسابقات شرکت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان و تیم‌های مذاکره کننده با مطالعه و علم‌آموزی پتانسیل و نماینده خوبی از هر استان محسوب می‌شوند، اظهار کرد: از مسئولان دانشگاهی و مدیران اجرایی درخواست می‌شود که با ایجاد باشگاه مناظره‌کنندگان در هر استان، از این جوانان حمایت کنند.

وی افزود: هر یک از تیم های دانشجویی برگزیده از هر استان، خود نماینده آن استان و بیان‌گر، مطالبه‌گر و معرف آن استان است.

کاظمی با بیان اینکه تیم‌های دانشجویی استان‌هایی نظیر چهارمحال بختیاری و ایلام در سطح استان‌های اصفهان و تهران رقابت می‌کنند، اظهار امیدواری کرد که نمایندگان خراسان شمالی نیز با موفقیت‌های بیشتر، به مرحله کشوری صعود کنند.

به گزارش ایسنا، رئیس جهاد دانشگاهی خراسان شمالی نیز در این نشست، مناظره را فرصت یادگیری برای همه اقشار جامعه توصیف کرد و گفت: این مناظرات موفقیت بسیار خوبی برای دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.

احسان عباسی اضافه کرد: امروز جهاددانشگاهی در سطح کشور، فرهنگ مناظرات و نقدپذیری را ترویج می‌کند.

عباسی با تاکید بر اینکه اخلاق‌مداری در مناظرات بسیار مهم است، گفت: امید است مناظرات دانشجویی از دانشگاه‌ها، به بطن جامعه کشیده شود تا مردم فرصتی برای یادگیری بدست آورند.

وی افزود: خوشبختانه این مناظرات امروز از سطح یک گروه فراتر رفته و اساتید پای کار آمده‌اند و از لحاظ کیفی پشتیبان دانشجویان هستند.

عباسی حضور 500 تیم مذاکره کننده دانشجویی در کشور را یک فرصت علمی برای یادگیری گفت و گو و ترویج فرهنگ گفتمان عنوان کرد و افزود: امید است تیم‌های دانشگاهی در خراسان شمالی نیز تا مراحل کشوری صعود کنند که البته زمینه این امر نیز پشتوانه علمی، مطالعه بیشتر و رفع نقاط ضعف است.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان شمالی، در بخش فینال مرحله استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در خراسان شمالی، با رقابت دو تیم شهید دیالمه از دانشگاه بجنورد و تیم شهروند از دانشگاه اشراق تیم شهید دیالمه با کسب رتبه اول به مرحله منطقه‌ای راه یافت و تیم شهروند دوم شد.

همچنین تیم‌های احقاق و اندیشه بیدار، هر دو از دانشگاه پیام نور بجنورد، به ترتیب سوم و شایسته تقدیر شدند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا