شرط توسعه انرژی های نو در ایران، معقول کردن قیمت انرژی است

سیناپرس: مهندس یوسف آرمودلی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به تعریف ستادهایی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تبدیل دانش به فناوری، گفت:  در چارچوب برنامه ای که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دارد، ستادهایی را تعریف کرده است که کار تبدیل دانش و علم را به فناوری و حمایت برای تجاری شدن آن را بر عهده دارند و در جهت حمایت از زیرساخت ها برای توسعه مرزهای دانش کار می کنند. یکی از آن ستادها، ستاد انرژی های نوست که کار تخصصی این ستاد، پرداختن به انرژی های تجدیدپذیر است.

 

آرمودلی جایگاه انرژی های نو در آینده کشور را بسیار خوب دانست و افزود: به تدریج جامعه ما متوجه شده که اقتصاد انرژی باید یک اقتصاد معقول و بر اساس واقعیت باشد. الان دارد این اتفاق می افتد و در اثر هدفمندی یارانه ها توسط دولت، قیمت انرژی در حال واقعی شدن است. اگر قیمت انرژی های الکتریکی و گرمایی در کشور ما واقعی شود آن وقت اتفاقات اساسی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر خواهد افتاد. کشور ما همانطور که منابع خوب فسیلی دارد، منابع خوب انرژی های تجدیدپذیر مثل باد، خورشید، زمین گرمایی و خوشبختانه زیرساخت مهندسی برای طراحی و توسعه استفاده از این انرژی ها را هم دارد.

 

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های نو معاونت علمی و فناوری ریاست‌‌جمهوری، خاطرنشان کرد: عمده مشکل ما برای توسعه این انرژی ها در کشور، قیمت ارزان و یارانه ای انرژی برق و حرارت است. ما یکی از کشورهایی در جهان هستیم که ارزانترین قیمت انرژی را داریم. البته این نعمت خدادادی است و باید از آن بهره برد. چون این انرژی به قیمت ارزان و فراوان در اختیار کشور است، به سراغ دیگر انرژی ها نرفته ایم و عیبی که این موضوع دارد این است که انرژی های فسیلی همیشگی نیست. بنابراین باید در استفاده از انرژی تنوع داشته باشیم که برای این تنوع، باید از انرژی های تجدیدپذیر استفاده کنیم. شرط این مساله معقول کردن قیمت انرژی در کشور و ایجاد شرایطی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه انرژی های نو است. در این صورت با شناخت این منابع و وارد کردن مبدل های مربوطه به کشور، فرهنگ استفاده از آن رایج خواهد شد. به همین خاطر باید در این بخش یارانه ای اختصاص یابد و برای کسانی که در این عرصه کار می کنند امکاناتی فراهم گردد که الحمدالله در حال انجام است.

وی در پاسخ به این پر سش که کدام یک از انرژی های نو در کشور ما مزیت بیشتری دارند و باید سرمایه گذاری بیشتری روی آن صورت بگیرد؟ گفت: از نظر انرژی باد مزیت خیلی خوبی داریم و خط تولید توربین های بادی نیز در کشور وجود دارد ضمن اینکه امکان واردات هم وجود دارد. در بخش نیروگاه های زباله سوز، بیومس و نیروگاه های آبی کوچک هم ظرفیت خوبی در کشور وجود دارد و توان مهندسی و اجرایی خوبی داریم و سرمایه گذاری روی این نیروگاه ها زود برمی گردد. در بخش انرژی خورشیدی هم ظرفیت خیلی خوبی داریم ولی مبدل های خورشیدی نسبت به دیگر مبدل ها گرانتر تمام می شود به همین دلیل زمان برگشت سرمایه طولانی تر می شود و این باعث شده که سرعت توسعه آن کمتر باشد.                 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا